تولید فیلم رادیولوژی در ایران

اشتراک گذاری :

رادیولوژی به عنوان یکی از مهم ترین و کار آمدترین شاخه های پزشکی شناخته شده که اهمیت بسیار زیادی در تشخیص و درمان بیماریها دارد. فیلم رادیولوژی نیز به عنوان وسیله ثبت تصاویر و انتقال آنها دارای کاربرد فراوانی در شاخه پزشکی می باشد اما با توجه به مواد مصرفی مورد نیاز در تولید فیلم رادیولوژی مانند پلی استر و مواد افزودنی پلیمری ، هالید نقره ، ژلاتین و سایر مواد افزودنی در کشورمان ایران ، تولید کننده فعال فیلم رادیولوژی وجود ندارد و تمام نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

تولید فیلم رادیولوژی

فیلم رادیولوژی از 4 لایه تشکیل شده که لایه اول به نام پایه از جنس پلی استر ، لایه دوم به نام چسبده از جنس چسب ژلاتین ، لایه سوم به نام امولسیون دارای بلورهای هالید نقره و در نهایت لایه چهارم لایه محافظ از ژلاتین تولید شده است. لازم به ذکر است که مواد اولیه همچون پلی استر در کشور موجود است اما موارد دیگر نظیر ماده ژلاتینی و هالید نقره امکان تولید داخلی نداشته و از خارج از کشور تهیه می شود. بدین ترتیب از موادی که برای تولید فیلم رادیولوژی نیاز است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- پلی استر و مواد افزودنی پلیمری نظیر نیتروسلولز با سلولز استات و یا مواد مشابه

2- هالید نقره یا نمک سیلورهالید یا برومور نقره

3- ماده ژلاتینی برای چسباندن هالید نقره و محافظت

4- خط تولید ورق پلیمری از جنس پلی استر در ضخامت 0.8mm

5- خط پوشش دهی ورق پلی استر با امولسیون مخصوص شامل هالید نقره و ژلاتین مخصوص

6- خط تمام اتوماتیک برش فیلم رادیولوژی با قالب ها و شابلون های استاندارد

7- خط تمام اتوماتیک بسته بندی فیلم رادیولوژی

برای تولید فیلم رادیولوژی ، در ابتدا ورق شفافی از پلی استر در ضخامت و ویژگی های خاص صنعت رادیولوژی تولید می شود و این ورق شفاف را با یکی از هالیدهای نقره بوسیله اسپری کردن بر روی این ورق شفاف می پوشانند که در این میان از ماده ژلاتینی برای چسباندن این ماده بر روی ورق پلیمری کمک گرفته می شود. در ادامه ماده امولسیون برای ثبوت نمک نقره به آن اضافه می شود و سپس فیلم را خشک کرده در اندازه های استاندارد در شرایط خاص و کاملا کنترل شده برش زده و بسته بندی می کنند.

مقالات دیگر : فیلم رادیولوژی چگونه تولید می شود ؟

چگونگی تشکیل تصویر بر روی فیلم رادیولوژی

با توجه به این که اندازه کریستال های نقره در میزان حساسیت به نور و وضوح فیلم تاثیر دارد لذا لایه امولسیون مهم ترین لایه در فیلم رادیولوژی است و تصویر گرفته شده از بیمار بر روی آن نقش می بندد. بدین جهت زمانی که نور با اشعه به فیلم رادیولوژی بر می خورد ، با ایجاد تغییرات شیمیایی بر روی فیلم ، تغییراتی قابل دیدن ایجاد  می کند که این تغییرات با مواد شیمیایی دیگری قابل رویت شده و با ظهور و چاپ فیلم ، تصاویر نهایی از بیمار بر روی فیلم رادیولوژی شکل می گیرد.

تولید فیلم رادیولوژی در ایران

نظر به اینکه برای تولید فیلم رادیولوژی به امکانات ، تجهیزات و مواد اولیه زیادی نیاز است که بسیاری از موارد همچون هالید نقره و ژلاتین باید از خارج از کشور تهیه شود ، لذا هنوز امکان تولید داخلی در کشور وجود نداشته و تمامی فیلم های رادیولوژی استفاده شده در کشور از کشورهای دیگر نظیر فیلم رادیولوژی AGFA از کشور بلژیک ، فیلم رادیولوژی FUJI از کشور ژاپن ، فیلم رادیولوژی KODAK ساخت کشور امریکا خریداری می شود.

البته ناگفته نماند با توجه به نظر معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای حذف فیلم رادیولوژی و استفاده از نرم افزارهای مشاهده تصاویر رادیولوژی ، در حال حاضر بسیاری از مراکز از ورق های فیلم رادیولوژی استفاده نمی کنند. ازین رو در این مقاله قصد داریم منظور از تولید فیلم رادیولوژی در ایران را ابداع نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی برای ساده سازی و آسان کردن مشاهده تصاویر رادیولوژی در گوشی هوشمند و تبلت و کامپیوتر معرفی کنیم.

فیلم رادیولوژی PPQ :

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در تمامی حوزه ها ، دستگاه ها و نرم افزارهایی برای افزایش سرعت و دقت در انجام کارها ابداع شده اند که فیلم رادیولوژی PPQ یکی از این نرم افزارهای کاربردی مختص مراکز تصویربرداری پزشکی به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی بصورت آنلاین در گوشی هوشمند و تبلت است و هدف آن کاهش هزینه های مراکز تصویر برداری و همچنین عدم نیاز به تولید کننده های خارجی در جهت خرید فیلم رادیولوژی می باشد.

در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  از بارکد های دوبعدی (QRCode) بهره گیری شده است و از جدیدترین متدهای روز دنیا در جهت تسریع در نمایش تصاویر در مقایسه با دیگر نرم افزارهای مشابه و ارائه تصاویر با کیفیت بالا مطابق خروجی مدالیته هایی نظیر DICOM  یا PACS استفاده شده است. ناگفته نماند که تصاویر بیمار تحت وب به نمایش گذاشته می شود و جهت مشاهده تصاویر می توانید از گوشی موبایل هوشمند ، تبلت و یا کامپیوتر استفاده نمایید.

افزون بر این با ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ در حوزه تصویر برداری پزشکی بسیاری از مشکلات نظیر کیفیت پایین تصاویر و چاپ آنها ، آسیب دیدن تصاویر ، هزینه بالای فیلم رادیولوژی و... حل شده است.

روش مشاهده تصاویر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چگونه است ؟

در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بدون نیاز به دستگاه خاصی همچون نگاتوسکوپ ها ، تنها با گوشی هوشمند که به راحتی در دست همه ما است می توانید تصاویر رادیولوژی بیمار را با کیفیت بالا و بدون معطلی مشاهده نمایید. و فقط باید نرم افزار بارکد اسکنر را از اینترنت دانلود نمایید و سپس جهت مشاهده تصاویر ابتدا بارکد بیمار را در مقابل دوربین موبایل در نرم افزار بارکد خوان قرار داده و با اسکن آن تمامی تصاویر را بصورت تحت وب در مرورگر موبایل خود مشاهده نمایید.

مقالات دیگر : هدف از ابداع نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

مزایای فیلم رادیولوژی PPQ  در مقایسه با فیلم رادیولوژی آنالوگ :

  • امکان نمایش سریع و بدون معطلی تصاویر در کمترین زمان ممکن به صورت تحت وب حتی در گوشی موبایل ، تبلت و کامپیوتر به جای ورقه های جاگیر و گران قیمت رادیولوژی.
  • حذف هزینه های مربوط به خرید فیلم رادیولوژی خام ، کاغذ ، چاپگر فیلم و ...
  • حذف مشکلات نگهداری از فیلم رادیولوژی خام در شرایط خاص نظیر دما و رطوبت مناسب و فضای زیاد برای انبار آنها .
  • امکان مشاهده تصاویر برای همگان بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور از دیگر مزیت های نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ است .
  • امکان ارسال ریپورت برای بیماران از طریق QR Code  بدون نیاز به حضور بیمار در مراکز تصویربرداری و مدیریت بهتر مراکز.
  • نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ همانند یک پرینتر مجازی قابل حمل بوده به دلیل اینکه محیط نرم افزار تحت وب است و از طرف دیگر بارکد ها از قابلیت اشتراک گذاری برخوردارند که این روش در تشخیص و درمان سریع بیمار نقش بسزایی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo