بهترین روش برای مشاهده تصاویر رادیولوژی چیست ؟

اشتراک گذاری :

رادیولوژی یکی از شاخه های پزشکی است که در چند سال اخیر بیشترین سرعت رشد در حوزه بهداشت و درمان را داشته است و طی چند دهه اخیر علم تصویر برداری پزشکی در زیر شاخه هایی همانند سی تی اسکن ، ام آر آی ، سونوگرافی و... رشد قابل توجه ای داشته است و در کنار توسعه سخت افزاری دستگاه های نام برده ، نرم افزارهایی نیز ابداع شدند که در سهولت در انجام کارها همچنین کاهش هزینه های احتمالی بی تاثیر نبوده اند. امروزه سیلی از نرم افزارهای مختلف جهت مشاهده تصاویر پزشکی روانه بازار شده اند که در ادامه یکی از آنها مورد بررسی قرار می دهیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

همزمان با پیشرفت تکنولوژی در راستای تولید دستگاه های کاربردی در حوزه تصویر برداری پزشکی ، نرم افزارهایی نیز روی کار آمدند تا کار را برای کادر درمان راحت تر از گذشته کنند. نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ همانطور که از نامش پیداست یک نرم افزار مناسب برای مشاهده تصاویر رادیولوژی است و قرار است یک جایگزین اقتصادی برای فیلم رادیولوژی باشد به گونه ای که زین پس بجای خرید فیلم رادیولوژی و صرف هزینه های هنگفت برای آنها ، تنها از طریق یک QR Code  تصاویر را به بیماران و پزشک ارائه دهید.

پس از فراگیری تورم و افزایش شدید نرخ ارز بین المللی ، قیمت فیلم رادیولوژی و دیگر لوازم های جانبی مربوطه به شدت بالا رفته و این افزایش قیمت بر هزینه های مصرفی مراکز تصویر برداری بسیار تاثیر گذار بوده است. از طرفی اکثر مراکز برای کاهش هزینه های مرتبط ، کاغذهای معمولی را جایگزین فیلم های رادیولوژی کردند اما با توجه کیفیت پایین چاپ تصاویر و پاره شدن آنها ، گزینه مناسبی برای چاپ نبودند. پس از مدتی سی دی و فلش را جایگزین کردند که این موارد نیز از مشکلاتی همچون عدم نمایش تصاویر در سیستم پزشک و یا ویروسی بودن دستگاه برخوردار بودند.

مقالات دیگر : هدف از ابداع فیلم رادیولوژی PPQ

از این رو پس از تأمل فراوان نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ابداع شد تا مشکلات گذشته را پوشش دهد و از طریق این نرم افزار تصاویر رادیولوژی بیماران از طریق گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر قابل مشاهده است که لازمه استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، اتصال به اینترنت است و تصاویر رادیولوژی بیمار پس از اسکن کردن با نرم افزار بارکد خوان در مرورگر گوشی بصورت تحت وب با کیفیت و سرعت بالا و حجم کم نمایش داده می شود. شایان ذکر است که نرم افزار بارکد خوان به راحتی در اینترنت و بصورت رایگان قابل دانلود است.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  مختص مراکز تصویربرداری پزشکی به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی طراحی شده که در ارتقا تشخیص پزشکی بسیار موثر است چرا که کیفیت تصاویر رادیولوژی در این نرم افزار مطابق با خروجی مدالیته مدنظر همچون سی تی اسکن ، ام آر آی و ... بوده ، در نتیجه کیفیت تصاویر بسیار بالاست و در عین حال از قابلیت بزرگنمایی بدون افت کیفیت برخوردار می باشد ، لذا کوچک ترین مشکلات از چشم  پزشک معالج با در دست داشتن این تصاویر پنهان نمی ماند.

با توجه به ابداع بسیاری از نرم افزارهای مشابه به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی در موبایل و کامپیوتر ، در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  تعداد کم تصاویر و وجود کات های مورد نیاز پزشک توجه بسیاری از کاربران و پزشکان را به خود جلب کرده ، در نتیجه پزشک معالج وقت و توجه بیشتری را صرف بیمار می کند. از دیگر قابلیت های این نرم افزار کاربردی ارسال ریپورت از طریق بارکد دو بعدی برای بیمار است به صورتی که پس از آماده شدن ریپورت از طریق QR Code  برای بیمار ارسال می گردد و نیازی به حضور بیمار در مراکز تصویر برداری برای تحویل جواب نمی باشد که این خود یک حسن بزرگ برای مراکز تصویر برداری بشمار می آید.

امکان اشتراک تصاویر در کمترین زمان ممکن از طریق بهره گیری از اینترنت از دیگر نقاط قوت نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  است که در کمترین زمان ممکن امکان اشتراک تصاویر برای پزشک و حتی بیمار فراهم است تا بدین ترتیب بیماران بتوانند به راحتی تصاویر رادیولوژی خود را برای مشاوره با پزشکان دیگر در شهرها و کشورهای دیگر به اشتراک بگذارند که در گذشته چنین امکانی وجود نداشت و بیماران باید سی دی تصاویر و تمامی مدارک پزشکی خود را برای پزشک در شهر یا کشور دیگر پست می کردند.

مقالات دیگر : آشنایی با دستگاه رادیولوژی

روشهای دیگر مشاهده تصاویر رادیولوژی

استفاده از فیلم رادیولوژی

با کشف اشعه ایکس توسط رونتگن و ابداع روش تصویربرداری رادیولوژی ، تمامی تصاویر گرفته شده از بیمار برای مشاهده و ارائه به پزشک معالج بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود که در طی سالها آزمون و خطا و تولید انواع مختلف فیلم رادیولوژی ، آخرین نوع از این فیلم ها امروزه بعنوان بهترین نوع استفاده می شود که در آن از بلورهای هالید نقره استفاده می شود که قیمت تمام شده فیلم رادیولوژی را بالا می برد.

اگرچه چاپ تصاویر بیماران بر روی فیلم رادیولوژی سالهاست بکار گرفته می شود و به تشخیص و درمان بیماریها به پزشکان کمک بسزایی می کند ، اما خود دارای مشکلاتی نظیر آسیب دیدن ، گم کردن ، کیفیت پایین چاپ ، مه گرفتگی ، ایجاد آرتیفکت ، نگهداری در دما و رطوبت مناسب ، شرایط نگهداری بصورت عمودی و در محیط تاریک و ... می باشد.

استفاده از کاغذ

پس از آنکه قیمت فیلم رادیولوژی به دلیل مواد گرانقیمت همچون هالید نقره در تولید آن و به دلیل افزایش روز افزون نرخ ارز در طی چند سال اخیر بسیار بالا رفت و از آنجا که تولید این فیلم ها در داخل کشور امکانپذیر نبود ، ازین رو مراکز رادیولوژی از گزینه های جایگزین نظیر چاپ تصاویر رادیولوژی بر روی کاغذ استفاده کردند که خود دارای مشکلات پارگی و آسیب و گم کردن و کیفیتی بسیار پایین تر از چاپ بر روی فیلم ها و ... برخوردار بود که به تبع منجر به افت تشخیص پزشکان شد. بدین ترتیب استفاده از این روش با شکست رو به رو شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo