تشخیص بیماری لوپوس با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافتها و اندام های خود نظیر پوست ، کلیه ، مفاصل ، سلولهای خونی ، مغز ، قلب و ریه حمله می کند اما تشخیص آن سخت است چرا که علائمی همچون دیگر بیماریها دارد. از انواع روش های تشخیص بیماری لوپوس انواع تصویربرداری پزشکی است که برای مشاهده این تصاویر می توان از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ کمک گرفت.

درباره بیماری لوپوس

بیماری لوپوس بیماری خود ایمنی است که دارای علائمی نظیر بثورات پوستی بر روی گونه شبیه بالهای پروانه می باشد که ممکنست در همه مبتلایان این چنین نباشد. برخی افراد از بدو تولد به بیماری لوپوس مبتلا هستند که ممکنست در اثر ابتلا به عفونت ، مصرف برخی داروها و یا نور خورشید ایجاد شده باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر لوپوس درمان ندارد اما درمانهای در دسترس در کنترل علائم موثرند.

علائم بیماری لوپوس

قابل توجه است که هیچ یک از مبتلایان به لوپوس علائم دقیقا مشابه ندارند و در برخی ممکنست علائم ناگهانی ظاهر شود و در برخی خیلی آرام ، در برخی خفیف ، در برخی دیگر شدید و حتی در برخی افراد دائمی است و در بعضی دیگر موقتی. افراد مبتلا به لوپوس خفیف دوره هایی به نام شعله ور شدن بیماری دارند که علائم این افراد بدتر شده و سپس بهبود می یابد و یا حتی برای مدت زمانی ناپدید می شود.

علائم لوپوس به اینگه چه بخشی از بدن تحت تاثیر قرار گرفته ، بستگی دارد :

  1. تب
  2. خستگی
  3. تنگی نفس
  4. درد قفسه سینه
  5. سردرد و سرگیجه
  6. بثورات پروانه ای بر روی گونه و پل بینی و یا در دیگر نقاط بدن
  7. درد مفاصل و سفتی و تورم
  8. ضایعات پوستی که در برابر نور آفتاب بدتر می شود.
  9. سفید یا آبی شدن انگشتان دست و پا در دوره های زمانی استرس زا و یا در معرض سرما قرار گرفتن
  10.  خشکی چشم
  11.  از دست دادن حافظه

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات کیسه صفرا با فیلم رادیولوژی PPQ

دلایل ابتلا به لوپوس چیست ؟

از آنجا که لوپوس یک بیماری خود ایمنی است و اگرچه علت ابتلا به این بیماری در بیشتر موارد شناخته نشده است اما این احتمال می رود که در اثر وراثت و عوامل محیطی بصورت توامان اتفاق بیفتد ، بدین صورت که افراد مستعد ( ارثی ) ممکنست در تماس با عواملی مانند نور خورشید ، عفونت ، دارو های خاص و ... به لوپوس مبتلا شود. بدین جهت نورخورشید ممکنست باعث تشکیل ضایعات پوستی لوپوس شود و ابتلا به عفونت در شروع بیماری لوپوس تاثیرگذار است.

همچنین انواع داروهای فشار خون ، آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد تشنج می تواند بعنوان یک محرک در ابتلا به لوپوس عمل کند که در این افراد با قطع دارو ، علائم لوپوس کاهش می یابد.

عوامل خطر ابتلا به لوپوس

  1. جنسیت : بیماری لوپوس در زنان شایع تر است.
  2. سن : بیماری لوپوس در سنین 15 تا 45 سالگی بیشتر تشخیص داده شده است اگرچه تمام سنین را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.
  3. نژاد : این بیماری در امریکایی های افریقایی تبار ، آسیایی امریکایی ها و اسپانیایی تبار بیشتر دیده می شود.

عوارض بیماری لوپوس چیست ؟

التهاب ناشی از بیماری لوپوس می تواند در بسیاری از نقاط بدن تاثیر گذار باشد نظیر کلیه ها که اصلی ترین دلیل مرگ و میر در مبتلایان به لوپوس نارسایی کلیه می باشد. همچنین بیماری لوپوس سیستم عصبی مرکزی و مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث مشکلاتی همچون سر درد و سرگیجه ، مشکلات بینایی ، مشکلات حافظه ، تغییرات رفتاری و سکته مغزی و یا تشنج می شود.

از دیگر نقاط بدن که بیماری لوپوس بر  آن تاثیر می دارد می توان به خون و عروق خونی اشاره کرد که با کاهش گلبولهای قرمز سالم یا کم خونی و افزایش خطر خونریزی یا لخته شدن خون و یا التهاب عروق خونی همراه است. افزون بر این در صورتی بیماری لوپوس بر ریه های اثر بگذارد ، با ایجاد التهاب در ریه ، باعث تنفس دردناک ، خونریزی ریوی و ابتلا به ذات الریه خواهد شد. از سوی دیگر قلب نیز می تواند تحت تاثیر بیماری لوپوس قرار بگیرد و حمله های قلبی و دیگر بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد.

بیماری لوپوس چگونه تشخیص داده می شود ؟

از آنجا که علائم و نشانه های لوپوس در افراد مختلف متفاوت است و حتی ممکنست علائم یک در طول زمان تغییر کند و یا اینکه علائم این بیماری با دیگر بیماریها و اختلالات همسان است ، لذا تشخیص لوپوس دشوار می باشد. بدین جهت هیچ آزمایشی نمی تواند لوپوس را به تنهایی تشخیص دهد و پزشک ترکیبی از آزمایشات خون و ادار ، انواع تصویربرداری پزشکی ، یافته های معاینات فیزیکی و علائم و نشانه ها برای تشخیص بیماری لوپوس استفاده می کند.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات کبد با فیلم رادیولوژی PPQ

انواع آزمایش خون و ادرار برای تشخیص بیماری لوپوس

  1. شمارش گلبول قرمز و سفید و پلاکت یا CBC و بررسی میزان هموگلوبین خون که پروتئین موجود در گلبول قرمز را اندازه می گیرد. در این صورت تشخیص کم خونی با کاهش گلبولهای قرمز و یا کاهش تعداد گلبولهای سفید یا پلاکت خون در بیماران لوپوس دیده می شود.
  2. سرعت رسوب گلبول قرمز خون : آزمایشی برای میزان ته نشین شدن گلبول های قرمز در انتهای لوله آزمایش در یک ساعت است که سرعت بالاتر از نرمال می تواند نشان دهنده بیماری لوپوس باشد.
  3. بررسی کلیه و کبد
  4. نمونه ادار می تواند نشان دهنده افزایش سطح پروتئین یا گلبولهای قرمز خون در ادرار را نشان دهد که در صورت تاثیر لوپوس بر روی کلیه های بیمار اتفاق می افتد.
  5. آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای یا  ANA : که در صورت مثبت بودن این آزمایش نشان دهنده تحریک شدن سیستم ایمنی بدن توسط بیماریهای خود ایمنی نظیر لوپوس است. اگرچه همه افراد با ANA مثبت بیماری لوپوس ندارند که در صورت مثبت بودن ANA بیمار، پزشک آزمایشات تخصصی تری برای تشخیص بیماری لوپوس تجویز می کند.
  6. انواع تصویربرداری های پزشکی برای تشخیص بیماری لوپوس

در صورتی که پزشک مشکوک به بیماری لوپوس باشد که در بیمار بر روی ریه ها و قلب تاثیر گذاشته است یا خیر ، انواع تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی قفسه سینه و اکوکاردیوگرافی را تجویز می کند.

  1. رادیولوژی ریه با اشعه ایکس : که در صورت درگیر شدن ریه های بیمار با لوپوس ، سایه های غیر طبیعی در ریه بیمار مشاهده می شود که نشانگر وجود مایع و التهابات ریوی است.
  2. اکوکاردیوگرافی : برای بررسی درگیری قلب با بیماری لوپوس انجام می شود و در این تست از امواج صوتی برای تولید تصاویری از قلب در حال تپش بیمار استفاده می شود تا مشکلات دریچه های قلب و دیگر قسمتهای قلب بررسی شود.
  3. بیوپسی : یا نمونه برداری از دیگر موارد تشخیصی بیماری لوپوس است و زمانی انجام می شود که لوپوس به کلیه های آسیب رسانده باشد و بدین جهت نمونه بسیار کوچکی از بافت کلیه تهیه می شود تا در آزمایشگاه تشخیص داده شود. همچنین بیوپسی پوست برای تشخیص بیماری لوپوس موثر است.

درمان بیماری لوپوس

پزشک با توجه به علائم بیمار ، داروهایی نظیر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAIDs ، ایبوپروفن ، ناپروکسن سدیم را تجویز می کند که در درمان درد و تورم و تب ناشی از بیماری لوپوس مفید هستند. اگرچه داروهای NSAIDs می توانند با عوارض جانبی همچون مشکلات کلیوی و قلبی و خونریزی معده همراه باشد. همچنین داروهای ضد مالاریا مانند هیدروکسی کلروین که با تاثیر بر سیستم ایمنی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری لوپوس می شود اما با عوارض جانبی آسیب به شبکیه چشم و ناراحتی معده همراه است.

از دیگر داروهای تجویزی می توان به کورتیکواستروئیدها ، پردنیزون و دیگر داروهای مشابه در مقابله با التهاب ناشی از لوپوس موثرند اما دوز بالای استروئیدها نظیر متیل پردنیزولون باعث درگیری بیمار با مشکلات مغزی و کلیوی جدی می گردد و با دیگر عوارض افزایش وزن ، نازک شدن استخوان ، فشار خون بالا ، کبودی آسان ، دیابت و افزایش خطر عفونت رو  به رو است.

معرفی یک نرم افزار  

چنانچه ذکر شد برای تشخیص بیماری لوپوس که بر ریه تاثیر گذاشته می توان از رادیولوژی ریه کمک گرفت که از دیرباز تصاویر رادیولوژی بر روی فیلم رادیولوژی چاپ می شود که با توجه به گران بودن قیمت این فیلم ها و وجود مشکلات متعدد در استفاده از این صفحات ، همچنین با وجود پیشرفت فناوری در حوزه پزشکی ، نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی به نام فیلم رادیولوژی PPQ تولید شده است که در ادامه به توضیح درباره آن می پردازیم :

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

فیلم رادیولوژی PPQ نرم افزاری تحت وب مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار در گوشی موبایل و تبلت است که از بارکد دوبعدی برای ارائه این تصاویر کمک گرفته است. بدین جهت پس از اتمام رادیولوژی ، تصاویر بیمار به فضای ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ارسال می شود و سیستم ابری نرم افزار یک کد رمزگذاری شده یا بارکد دوبعدی بیمار را به چاپگر شبکه برای پرینت یا حتی برای اشتراک گذاری به صورت لینک در پیامک و فضای مجازی ارائه می دهد.

برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار در ابتدا باید با دوربین موبایل بارکد دوبعدی را اسکن کنید و سپس با سرعت بالا تمامی تصاویر در مرورگر موبایل به نمایش در می آید که دارای کیفیت بالا ، حجم کم و در دسترس بودن در هر زمان و هر مکان است.

اطلاعات بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص بیماری لوپوس با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد از فیلم رادیولوژی PPQ برای نمایش تصاویر رادیولوژی بیمار استفاده می شود و از آنجا که برای تشخیص بیماری لوپوس از رادیولوژی ریه استفاده می شود لذا می توان تصاویر رادیولوژِ با کیفیت بالا از ریه بیمار در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ مشاهده نمود که سرعت لود بسیار بالایی با وجود سرعت پایین اینترنت دارد. به دلیل تحت وب بودن این نرم افزار در هر زمان و هر مکان می توان به تصاویر رادیولوژی ریه بیمار لوپوس دسترسی یافت و به علت قابلیت اشتراک گذاری به صورت لینک می توان لینک تصاویر را برای پزشک دیگر در شهر یا حتی کشور دیگر جهت مشاوره یا ویزیت آنلاین ارسال نمود تا پزشک با کیفیت اصلی تصاویر رادیولوژی ریه بیمار را بررسی کند و بتواند به راحتی بیماری لوپوس را تشخیص دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با شماره 09111366703 تماس حاصل نمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo