تشخیص روماتیسم با فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

بیماری روماتیسم از انواع بیماری های اسکلتی عضلانی است که مفاصل را درگیر می کند و چیزی در حدود 32 میلیون امریکایی بزرگسال به یکی از انواع شایع این بیماری به نام استئوآرتریت مبتلا هستند. برای تشخیص بیماری روماتیسم نیاز به انجام انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی است و تصاویر بدست آمده از انواع تصویربرداری نظیر سی تی اسکن یا ام آر آی عموما بصورت فیلم رادیولوژی ارائه می شده که با پیشرفت علوم و فنون امروزه با نرم افزارهای مخصوص مشاهده تصاویر رادیولوژی امکانپذیر شده است. در ادامه به توضیح درباره بیماری روماتیسم و تشخیص آن با فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم.

بیماری روماتیسم

بیماری روماتیسم از جمله بیماری های خودایمنی بوده که سیستم ایمنی بدن به بافتهای سالم حمله می کند و اصطلاحی است که برای بیماری های مربوط به مفاصل بکار برده می رود بطوریکه این بیماری بر روی تاندون ، استخوان ، عضلات و رباطهای مفاصل تاثیر می گذارد و شامل بسیاری از انواع بیماری آرتریت می باشد. در موارد شدیدتر بیماری روماتیسم ، التهابی شده و باعث تخریب مفاصل و اندام ها می گردد که می تواند یکی از دلایل درد شدید ، ناتوانی و حتی مرگ در افراد مبتلا شود. از انواع بیماریهای شایع روماتیسم می توان به استئوآرتریت اشاره کرد و از انواع کمتر رایج آن آرتریت روماتوئید و لوپوس می باشد.

رشته پزشکی مربوط به بیماری روماتیسم ، روماتولوژی و پزشک متخصص این بیماری روماتولوژیست نام دارد. پزشک روماتولوژیست در ابتدا با معاینه و بررسی علائم بیمار ، انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی را تجویز می کند و پس از تشخیص این بیماری برنامه درمانی برای بیمار شامل تجویز دارو ، ورزش منظم ، مدیریت استرس ، رعایت رژیم غذایی سالم و خواب و استراحت کافی ارائه می دهد.

عوامل خطر بیماری روماتیسم

  1. جنسیت : پزشکان جنسیت را یکی از عوامل خطر برخی از انواع بیماری روماتیسم می دانند بطوریکه بیماری آرتریت روماتوئید و لوپوس بیشتر در زنان دیده می شود اما بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان در مردان تاثیر بیشتری دارد.
  2. وزن : افراد چاق بیشتر به بیماری روماتیسمی مبتلا می شوند.
  3. ژن : تغییر یا جهش برخی ژن ها می تواند در ابتلا به بیماری روماتیسمی موثر باشد.
  4. سابقه سلامتی : در برخی موارد تروما در دوران کودکی یا عفونت های درمان نشده و یا بیماری های لثه می تواند خطر ابتلا به بیماری های روماتیسمی را افزایش دهد.
  5. قرار گرفتن در برابر سموم : بیماری های روماتیسمی می تواند در اثر قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی و برخی آلاینده ها ایجاد شود.
  6. سیگار : از دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری های روماتیسمی خصوصا آرتریت روماتوئید سیگار کشیدن می باشد.

مقالات دیگر : تشخیص پنومونی با فیلم رادیولوژی PPQ

علائم بیماری روماتیسم

از علائم بیماری روماتیسم ، درد عمیق ، التهاب و حساسیت مفاصل ، تورم ، احساس گرما در مفصل ، قرمزی ، سفتی یا خشک شدن مفاصل خصوصا بعد از بیدار شدن و محدودیت حرکتی مفاصل ، احساس خستگی در اغلب مواقع ، بدتر شدن درد مفاصل در آب و هوای سرد و مرطوب ، بدتر شدن درد و مشکلات مفاصل بعد از ورزش شدید را می توان نام برد ، اگرچه پس از فعالیت سبک مفاصل بهتر می شوند.

انواع بیماری روماتیسم

امروزه بیشتر از 200 نوع بیماری روماتیسم شناخته شده است که رایج ترین آنها استئو آرتریت ، آرتریت روماتوئید ، لوپوس ، سندرم شوگرن ، نقرس ، اسکلرودرمی ، آرتریت عفونی ، اسپوندیلو آرتروپاتی ، آرتریت پسوریاتیک ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، آرتریت روماتوئید جوانان و پلیمیالژیا روماتیکا می باشند. همچنین از بیماریهای روماتیسمی رایج در کودکان ، فیبرومیالژیا ، اسپوندیلیت آنکیلوزان نوجوانان ، لوپوس با شروع در کودکی ، اسکلرودرمی ، تب روماتیسمی ، کاوازاکی ، واسکولیت در کودکی ، آرتریت عفونی و پورپورای هنوخ شونلاین را می توان نام برد.

تشخیص بیماری روماتیسم

پزشکان آرتریت روماتوئید را به کمک موارد زیر تشخیص می دهند :

  • گرفتن سابقه پزشکی بیمار
  • انجام معاینه فیزیکی
  • تجویز آزمایش خون
  • تجویز تصویر برداری هایی به کمک اشعه ایکس یا اولتراسوند

تشخیص روماتیسم در مراحل اولیه ممکن است کمی دشوار باشد چرا که این بیماری با گذشت زمان ایجاد می شود و در اوایل ابتلای فرد به بیماری ممکن است علائم کمی داشته باشد که نمی تواند به تشخیص قطعی بیماری روماتیسم کمک کند. از طرفی هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص روماتیسم وجود ندارد و علائم بیماران از فرد به فرد متفاوت است. تاریخچه پزشکی شما برای پزشک می تواند اهمیت زیادی داشته باشد پس حتما به خوبی در مورد علائم ، زمان و نحوه شروع بیماری و اینکه در طول زمان چه تغییراتی داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. افزون بر این در مورد سایر علائم و حتی ابتلای یکی از اعضای خانواده به آرتریت با پزشک صحبت کنید.

پزشک معمولا یک معاینه فیزیکی نیز قبل از تجویز سایر آزمایش ها انجام می دهد که شامل نحوه راه رفتن ، خم شدن و انجام سایر فعالیت های روزمره می باشد. برای بررسی تشخیص اولیه بیماری و یا میزان آسیب مفصلی و شدت بیماری ، پزشکان از آزمایشات تصویر برداری استفاده می کنند که رادیولوژی با اشعه ایکس از آن جمله است که می تواند به بررسی این بیماری کمک کند. پزشکان ممکن است از رادیولوژی یا سی اسکن با اشعه ایکس برای نظارت بر پیشرفت بیماری و یا رد سایر علل درد مفاصل استفاده کنند. همچنین پت اسکن ، اسکن استخوان ، ام آر آی و سونوگرافی و ... ممکن است به تشخیص روماتیسم مفصلی در مراحل اولیه بیماری کمک کند.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات تیموس با فیلم رادیولوژی PPQ

برای مشاهده تصاویر انواع خدمات تصویر برداری پزشکی از ام آر آی گرفته تا اشعه ایکس باید تمامی تصاویر برای درک بهتر پزشک به نحوی قابل مشاهده شود. سالیان سال است که برای ارائه این تصاویر از صفحه هایی به نام فیلم رادیولوژی کمک گرفته می شود. امروزه به دلیل قیمت بالای فیلم رادیولوژی و دردسر های خرید آن اعم از عدم تولید در کشور و وابستگی به کشور های تولید کنند ، وارد کردن آن به کشور و ... بهتر است به دنبال جایگزینی برای آنها باشیم. در ادامه یک جایگزین اقتصادی و قابل دسترس معرفی می کنیم که می تواند در کاهش هزینه های مراکز تصویر برداری و دردسر های واردات و نگهداری آنها تاثیر گذار باشد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک محصول کاربردی از شرکت پارس طب است که برای ارائه تصاویر بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول نرم افزاری تحت وب بوده و تمامی تصاویر را به صورت یک کیو آر کد به بیمار تحویل می دهد. کیو آر کد ها نسل جدید بارکد های قدیمی هستند که قابلیت ذخیره اطلاعات بیشتری نسبت به بارکد های قدیمی دارند. برای مشاهده تصاویر موجود در کیو آر کد ها می توانید از طریق گوشی موبایلی که در دست دارید اقدام نمایید. کافیست وارد دوربین موبایل خود شوید و کیو آر کد را در راستای آن قرار دهید ، بارکد به صورت خودکار اسکن شده و تمامی تصاویر بیمار بدون معطلی نمایش داده می شود.

مقالات مرتبط : فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص روماتیسم با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه در بالا گفته شد ، بیماری روماتیسم با انجام انواع تصویربرداری پزشکی تشخیص داده می شود که می توان این تصاویر پزشکی بیمار را با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ مشاهده نمود. بدین جهت یکی از مزایای تشخیص بیماری روماتیسم با فیلم رادیولوژی PPQ ، کیفیت بالای تصاویر معادل مدالیته انجام خدمت است که به تشخیص درست بیماری کمک بسزایی می کند. همچنین با توجه به تحت وب بودن نرم افزار دسترسی به تصاویر بیمار در هر لحظه و هر مکان امکان پذیر است و قابلیت اشتراک گذاری لینک تصاویر در ویزیت های آنلاین برای ارائه به پزشک روماتولوژیست کمک کننده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با شماره 09111366703 تماس حاصل نمایید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo