تشخیص آرتروز به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

آرتروز یک بیماری مفصلی است که باعث درد و التهاب و سفتی مفاصل می گردد و معمولا در بیماران بالای 50 سال دیده می شود. پزشک به منظور تشخیص آرتروز از آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی متعددی استفاده می کند تا به ریشه درد و درمان مناسب آن نزدیک شود. سی تی اسکن ، رادیولوژی و ام آر آی از جمله انواع تصویربرداری پزشکی هستند که بدین جهت بکار می روند و از دیرباز بر روی فیلم رادیولوژی به چاپ می رسند. اما با توجه به پیشرفت فناوری ، نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی ابداع شده که می توان تصاویر رادیولوژی بیمار را با آن در موبایل بصورت آنلاین مشاهده نمود. در ادامه به توضیح درباره بیماری آرتروز و تشخیص آن با فیلم رادیولوژی PPQ می پردازیم.

آرتروز یا استئوآرتریت

آرتروز یا استئوآرتریت یک بیماری مفصلی است که جزو شایع ترین انواع بیماری آرتریت می باشد بطوریکه میلیونها نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری در اثر از بین رفتن غضروف که محافظ انتهای استخوان است شکل می گیرد و به هر مفصلی آسیب می رساند اگرچه در مفاصل دست ، لگن و زانو یا ستون فقرات بیشتر دیده می شود. علائم آرتروز در ابتدا به کندی ایجاد شده و در اثر گذشت زمان بیشتر می شود و درد مزمن و سفتی مفاصل را در پی دارد بطوریکه می تواند چنان شدید باشد که باعث سخت شدن کارهای روزمره شده و حتی درد شدید آرتروز می تواند به افسردگی بیانجامد. حتی در صورت ابتلا به آرتروز شدید زمانی که درمانی برای آن نباشد ، پزشک تعویض مفصل را توصیه می کند..

اگرچه علائم آرتروز همچون درد قابل مدیریت است اما آسیب مفصلی در این بیماری غیر قابل جبران بوده و تنها رعایت رژیم غذایی سالم ، حفظ وزن مناسب و فعال ماندن و دارو درمانی می تواند روند پیشرفت بیماری را کند کرده و در بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک کننده باشد.

مقالات دیگر : تشخیص روماتیسم با فیلم رادیولوژی PPQ

علائم آرتروز

  1. درد : مفصل آسیب دیده در زمان یا بعد از حرکت دردناک می شود.
  2. تورم : در اثر التهاب بافت نرم اطراف مفصل ، تورم ایجاد می شود.
  3. حساس شدن مفصل : زمانی که به مفصل و یا حتی نزدیکی آن فشار وارد آید ، مفصل حساس می شود.
  4. سفتی مفاصل : سفتی مفصل باعث بیدار شدن از خواب می گردد.
  5. عدم انعطاف پدیری : ممکنست بیمار نتواند مفصل را در دامنه کامل خود حرکت دهد.
  6. سر و صدای مفصل : در زمان استفاده از مفصل صدای ترق و تروق شنیده می شود.
  7. خار استخوانی : در اطراف مفصل مبتلا به آرتروز تکه های اضافی استخوان شبیه توده های سخت تشکیل می شود.
  8. خار استخوانی در اطراف ستون فقرات
  9. باریک شدن دیسک های ستون فقرات

علت ابتلا به آرتروز چیست ؟

آرتروز یک بیماری ساییدگی استخوان بوده که علاوه بر تحلیل غضروف ، کل مفصل را نیز درگیر می کند بطوریکه به مرور زمان با تحلیل غضروفی که انتخاب استخوان مفاصل را می پوشاند ایجاد می شود. از آنجا که غضروف بافت سفت و لغزنده ای است که امکان حرکت مفصل را بدون اصطکاک فراهم می کند ، لذا در صورت فرسوده شدن کامل غضروف ، استخوان های مفصل بر روی هم ساییده می شوند و باعث تغییرات در استخوان و بافتهای همبند و التهاب پوشش مفصل می گردند.

عوامل خطر ابتلا به آرتروز چیست ؟

  1. افزایش سن
  2. جنسیت : آرتروز در زنان بیشتر دیده می شود.
  3. ارثی بودن
  4. مفاصل ناقص یا غضروف معیوب یا بدشکلی استخوانی مادرزادی
  5. اضافه وزن : وزن بالا و چاقی باعث فشار به غضروف و مفاصل لگن و زانو شده و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در این افراد بیشتر است. از سوی دیگر بافت چربی در افراد چاق باعث تولید پروتئین هایی می شود که التهاب مفاصل را بیشتر می کند.
  6. هر گونه فشار اضافی و مکرر بر روی مفصل خصوصا در مشاغل و یا ورزش منجر به بروز التهاب مفصل و ابتلا به آرتروز می شود.
  7. هر گونه آسیب مفصلی و صدماتی که در ورزش یا تصادفات رخ می دهد حتی اگر در سالیان قبل رخ داده باشد و به ظاهر برطرف شده نیز می تواند باعث ابتلا به آرتروز شود.
  8. بیماری متابولیک نظیر دیابت و یا هموکروماتوز ( میزان آهن زیاد در بدن )

مقالات دیگر : تشخیص پنومونی با فیلم رادیولوژی PPQ

پزشک چگونه آرتروز را تشخیص می دهد ؟

پزشک در ابتدا با معاینه فیزیکی آسیب مفاصل را بررسی می کند و سپس با تجویز آزمایش هایی همچون تصویربرداری با اشعه ایکس ، سونوگرافی ، ام آر آی و یا سی تی اسکن میزان آسیب داخل مفاصل را مشاهده کرده و حتی سایر آسیب هایی که علائم مشابه ایجاد می کنند مانند شکستگی استخوان را تشخیص دهد.

همانطور که می دانید تصاویر خدمات تصویر برداری همچون ام آر آی ، سی تی اسکن و ... برای این که برای پزشک قابل درک باشد بر روی صفحه یا صفحاتی به نام فیلم رادیولوژی چاپ می گردد که این صفحات به دلیل عدم تولید در کشور و گران  قیمت بودن ، برای مراکز تصویر برداری بصرفه نیستند. از این رو باید به فکر جایگزینی مناسب تر برای فیلم رادیولوژی ساده باشیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک نرم افزار کاربردی مشاهده تصاویر پزشکی است که تحت وب بوده و در موبایل و تبلت قابلیت نمایش دارد و می تواند به عنوان یک جایگزین اقتصادی فیلم رادیولوژی ساده در مراکز تصویر برداری مورد استفاده قرار گیرد. در این نرم افزار از کیو آر کد ها استفاده شده که کیو آر کد ها نسل جدید بارکد های قدیمی هستند که قابلیت پاسخ سریع و ذخیره اطلاعات بیشتری را دارند از این رو می توانند برای ارائه تصاویر پزشکی گزینه مناسبی باشند. در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ علاوه بر تصاویر پزشکی ، ریپورت تصاویر نیز قابل ارائه است که می تواند در کاهش هزینه های مصرفی مراکز رادیولوژی تاثیر گذار باشد.

مطالب بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص آرتروز با فیلم رادیولوژی PPQ

چنانچه ذکر شد برای تشخیص بیماری آرتروز پزشک تصویربرداری پزشکی تجویز می کند که باید بر روی فیلم رادیولوژی چاپ شود و با توجه به پیشرفت فناوری و ظهور نرم افزارهای فیلم رادیولوژی می توان تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن و یا ام آر آی بیمار را با فیلم رادیولوژی PPQ مشاهده نمود. یکی از مزایای استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ ، کیفیت بالای تصاویر مطابق با مدالیته انجام خدمت است که باعث می شود تا پزشک کوچکترین مشکلات مفاصل و التهاب مفصلی و ... را بخوبی و با بالاترین کیفیت مشاهده نماید تا بتواند تشخیص درستی بدهد. از سوی دیگر با توجه به تحت وب بودن نرم افزار تحت وب است لذا در هر زمان و هر مکان تصاویر بیمار در موبایل قابل رویت می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo