چگونه از نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی استفاده کنیم؟

اشتراک گذاری :

با پیشرفت علم پزشکی در سالهای اخیر ، کمتر کسی است که با رادیولوژی و ام آر آی آشنایی نداشته باشد. در صورتیکه به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید یا آسیبی به دست یا پایتان رسیده باشد ، این رادیوگرافی است که برای نشان دادن پوسیدگی دندان یا شکستگی استخوان تجویز می شود. رادیولوژی شاخه ای از علم تصویربرداری پزشکی است که از بیمار گرفته می شود برای تشخیص و ادامه درمان. تصاویر گرفته شده رادیولوژی روی فیلم ها و کلیشه ها چاپ می شود که دردسرهای خاص خود را دارد . برای مثال هزینه های بالا برای مراکز رادیولوژی ، پاره شدن ، آسیب دیدن و  ... ، آسیب به فیلم یعنی از دست رفتن مدارک پزشکی بیمار که درمان باید بر اساس آن انجام گیرد. در این راستا ، نرم افزاری برای نمایش تصاویر رادیولوژی به جهان تکنولوژی آمده که مراکز رادیولوژی ، پزشکان کلینیسین و بیماران را از معضلات فیلم رادیولوژی فارغ می سازد.

*** در ادامه مقاله به توضیح درباره نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، مزایا و چگونگی استفاده از آن می پردازیم. ***

فیلم رادیولوژی

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژي  PPQ ، نرم افزاری است تحت وب که برای حذف فیلم رادیولوژی طراحی شده ، یک نرم افزار منحصر بفرد برای مراکز رادیولوژی که با کاهش هزینه های چاپ و فیلم رادیولوژی و کلیشه می تواند بسیار کمک کننده باشد . این نرم افزار همانند یک پرینتر مجازی عمل کرده و تصاویر بیمار را با استفاده از QR  کد ارائه می دهد که این تصاویر قابلیت چاپ و اسکن دارند و در تمامی تلفن های هوشمند ، لپ تاپ ، کامپیوتر و تبلت قابل مشاهده هستند.

QR  کد در حقیقت یک بارکد دوبعدی است ، یک نسخه دقیق تر و پیشرفته تر از بارکدهای معمولی که قابلیت اسکن توسط تمامی سیستم های هوشمند اعم از گوشی همراه کامپیوتر ، تبلت و... را دارد که با استفاده از این بارکد می توان به صورت مستقیم به عکس های رادیولوژی هر بیمار دسترسی پیدا کنید. تصاویری که با این نرم افزار ارائه می گردد ، اصلی ترین و بهترین تصاویر بیمار است که توسط تکنسین رادیولوژی  یا ام آر آی انتخاب می شود و آماده چاپ است ، اما نه چاپ روی کاغذ یا فیلم ، بلکه پرینت مجازی در نرم افزار فیلم رادیولوژِ PPQ  که این یکی از بهترین خصیصه های نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ است که از بقیه آن را متمایز ساخته است.

مراحل کار نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ در مرکز رادیولوژی

در مراکز رادیولوژی مجهز به نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، پس از آنکه تصویربرداری بیمار به پایان رسید ، تصاویر انتخاب شده و آماده چاپ از هر مدالیته PACS  یا DICOM دریافت شده و در فضای ابری ذخیره سازی می گردد. در ادامه سیستم ابری یک کد رمزگذاری شده به چاپگر شبکه می دهد که روی کارت مخصوص چاپ می شود و این نهایت کار است که کارت بجای فیلم رادیولوژی و کاغذ یا سی دی به بیمار داده شده تا به پزشک معالج تحویل داده شود. بدین ترتیب پزشک کلینیسین یا حتی خود بیمار می توانند به راحتی با اسکن کردن به روشی که در ادامه گفته می شود ، تصاویر رادیولوژی را مشاهده نمایند.

حذف فیلم رادیولوژی

طریقه استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

برای استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ و مشاهده تصاویر بیمار تنها نیاز به یک QR scanner  دارید که نرم افزار بارکد اسکنر در سایت ها موجود بوده و می توانید آن را توسط دستگاه ( موبایل یا کامپیوتر ) دانلود کرده و نصب کنید. سپس بارکد داده شده توسط مرکز رادیولوژی را که بر روی کارت مخصوص چاپ شده است ، با استفاده از بارکداسکنر ، اسکن کنید تا گوشی همراهتان به صورت خودکار داده های کدگذاری شده را رمزگشایی کند و تصاویر آماده شده و منتخب بیمار ( نه تمامی سکانسها ) را تحت وب نمایش دهد.

مزیت های نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

تصاویر رادیولوژی بیمار دقیقاً کیفیت تصاویر خروجی های مدالیته همچون ام آر آی یا سی تی اسکن را داشته یعنی دارای کیفیت بالا می باشند که تشخیص را برای پزشک معالج آسان می سازد. همچنین این تصاویر دارای حجم کمی بوده و قابلیت بزرگنمایی بدون کم شدن کیفیت و یا تار شدن دارن و بدین ترتیب با این روش حتی کوچکترین و جزئی ترین مشکلات بیمار هم قابل مشاهده است و هیچ چیز از چشم پزشک پنهان نمی ماند. از مزایای دیگر نرم افزار فیلم رادیولوژیPPQ  می توان به دسترسی آسان و بدون صرف وقت طولانی برای لود شدن تصاویر ، امنیت بالای برنامه ، کاهش هزینه ها ، سرعت بالای نرم افزار با توجه به سرعت پایین اینترنت کشور و... اشاره کرد.

چرا نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ؟

این روزها به دلیل قیمت بالای فیلم رادیولوژی ، تصاویر گرفته شده را بر روی کاغذ چاپ می کنند و همانطور که می دانید احتمال تا خوردگی و خراب شدن کاغذ بسیار بالاست و کیفیت تصاویر چاپ شده در آن بسیار پایین است و مطلوب نمی باشد. ازین رو بسیاری از پزشکان ارائه تصاویر رادیولوژی بر روی سی دی را ترجیح می دهند کما اینکه هزینه سی دی بالاست و زمانی که باید برای رایت هر سی دی گذاشته شود هم زیاد است. از طرفی سی دی امکان ایجاد خط و خش دارد و ممکن است پزشک نتواند به تصاویر دسترسی پیدا کند و همه این موارد نشان می دهد که دنیای امروز نیاز به پیشرفت چشمگیر و اساسی در زمینه نمایش تصاویر رادیولوژی دارد و نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بهترین ایده و راه حل است.

آیا نرم افزار فیلم رادیولوژی  PPQ مشابه دارد؟

مسلما می توان گفت خیر. نرم افزارهایی که به بازار تکنولوژی آمده و در برخی از مراکز در حال استفاده است ، در عین حالی که بارکد دوبعدی برای هر بیمار ارائه می شود ، اما پس از اسکن کردن بارکد ، مستقیما به پکس مرکز رادیولوژی متصل شده و پزشک معالج باید در تمامی تصاویر بیمار که گرفته شده شاید بیش از ۱۰۰ سکانس به دنبال بهترین ها بگردد ، چرا که همه آنها قابلیت تشخیص نداشته و بدرد پزشک کلینیسین نمی خورد و اصلا چنین زمانی برای جستجوی تصاویر ندارد. اما در مقابل نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ چنین نبوده و پزشک معالج تنها به تصاویری از بیمار دسترسی پیدا می کند که توسط تکنسین رادیولوژی انتخاب شده ، یعنی بهترین سکانس ها و تصاویر که آماده چاپ می باشند.

مشکلات استفاده از فیلم رادیولوژی چیست ؟

صرفنظر از تمام ویژگی های مثبت فیلم رادیولوژی که به تشخیص بیماریها کمک می کند ، استفاده از فیلم رادیولوژی دارای مشکلاتی می باشد که از آن جمله می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد که خرید فیلم رادیولوژی را برای مراکز رادیولوژی سخت می کند ، چرا که باید با قیمت ارز که هر لحظه در حال نوسان بوده از خارج از کشور تهیه شود و امکان تولید داخلی وجود ندارد و البته به دلیل وجود فلز گرانبهای نقره در آن هم قیمت فیلم رادیولوژی بالاست. از طرف دیگر استفاده از فیلم رادیولوژی به فضای زیاد برای نگهداری و انبار کردن در شرایطی مناسب با دما و رطوبت مطلوب و نگهداری به صورت ایستاده بدون وارد آمدن فشار به فیلم و ... نیاز دارد.

در صورتی که فیلم رادیولوژی در دما و رطوبت نامناسب نگهداری شود ، باعث ایجاد مه گرفتگی و آرتیفکت بر روی تصاویر می گردد که از کیفیت آن کاسته می شود و در نتیجه پزشک معالج بدرستی نمی تواند مشکلات بیمار را از روی فیلم رادیولوژی تشخیص دهد. همچنین نگهداری از فیلم رادیولوژی و جابجایی و حمل و نقل آن برای بیمار به دلیل جاگیر بودن سخت بوده و امکان پارگی ، آسیب و یا گم کردن می رود و از سوی دیگر امکان ارسال این فیلم ها برای دیگر پزشکان در شهر یا کشورهای دیگر امکانپذیر نمی باشد.

به منظور حل این مشکلات و البته با پیشرفت فناوری و دیجیتالی شدن رادیولوژی ، نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی به دنیای تصویربرداری پزشکی ورود کرده تا تصاویر رادیولوژی بیمار در هر لحظه و هر مکان تحت وب در گوشی موبایل هوشمند و تبلت با امنیت ، سرعت و کیفیت بالا قابل دسترسی باشد.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo