کمر درد و راه های درمان آن

اشتراک گذاری :

کمردرد low back pain یک بیماری شایع در بین زنان و مردان بوده که به ویژه در افراد بالای 30 تا 50 سال به نسبت مساوی وجود دارد و دارای دلایل متفاوتی از جمله دیسک می باشد. از جمله علائم کمر درد ، می تواند شامل درد شدید یا خفیف ، مزمن یا مداوم باشد که ممکن است در طول زندگی همراهتان باشد و یا با انجام یک حرکت اشتباه ، بلند کردن اجسام سنگین و ... موقتاً به وجود بیاید. در صورتی که این درد ریشه دار نباشد، بین چند روز تا چند هفته با مراقبت و استراحت بهبود می یابد و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. اما کمردرد مداوم دردی است که همراه فرد می ماند و حتی پس از رفع علت ، درد ادامه خواهد داشت.

علل کمر درد :

از علت های کمر درد می توان به کشش و اسپاسم عضلانی ، سیاتیک ، دیسک ، رادیکولوپاتی ( درگیری ریشه های عصبی کمر ) ، اسپوندیلولیستزیس ( سرخوردگی مهره ) ، تنگی کانال نخاعی ، مشکلات اسکلتی ، تحریک عصبی و ناهنجاری های ستون فقرات اشاره کرد. البته عواملی مانند سن و سال ، تناسب اندام ، اضافه وزن ، ژنتیک و بیماری های مادرزادی در به وجود آمدن کمر درد و شدت آن بی تاثیر نیست.

دلایل کمر درد

برای مقابله با کمردرد بهتر است چند روزی را موقت استراحت کنید تا درد بهبود یابد و در طول این استراحت سعی کنید طاق باز خوابیده و در زیر زانو یک بالش قرار دهید. بدین ترتیب کمر در حالت خنثی قرار گرفته و از درد آن کم می شود. همچنین می توانید بر روی زمین دراز کشیده و زانوها را با زاویه 90 درجه خم کنید. البته نباید خیلی بی تحرک باشید ، چرا که بی تحرکی باعث ضعیف شدن عضلات کمر می گردد.

انواع کمر درد

کمر درد شامل دو نوع حاد ( کوتاه مدت ) و یا مزمن ( بلند مدت ) می باشد :

1- کمر درد حاد : وقتی دچار کمر درد حاد شوید به این معنی است که در گذشته احساس ناراحتی در ناحیه کمر نداشته اید ولی حالا به سراغتان آمده که از دلایل کمر درد حاد می توان به ورزش سنگین ، حرکت نادرست ، بلند کردن اجسام به طرز نادرست ، فشار و ... اشاره کرد.

2- کمر درد مزمن : کمر درد مزمن نشان دهنده یک مشکل جدی در ناحیه کمر است که معمولا علائم آن شدید است به طوری که بر روی سلامت ، تحرک و کیفیت زندگی فرد اثر گذار است. این نوع کمر درد می تواند به طور ناگهانی شروع شود اما ادامه دار باشد و همچنین کمر درد مزمن می تواند متناوب باشد یعنی مدتی از درد خبری نباشد ، اما پس از گذشت چند وقت مجددا به سراغتان آید. کمر درد مزمن معمولا در اثر یک آسیب جدید و جدی ایجاد می شود اما معمولا مشکلات زمینه ای دلیل اصلی آن هستند ، بعلاوه ضعف سایر عضلات هم می تواند بر روی درد کمر تاثیر گذار باشد.

تشخیص کمر درد

در مرحله اول پزشک معاینه های فیزیکی و تست های بالینی را پیش می گیرد. سپس با در نظر گرفتن سوابق پزشکی فرد ، در مرحله بعد ، پزشک تصویربرداری پزشکی شامل رادیولوژی ، ام آر آی ، سی تی اسکن و میلوگرافی ، نوار عصب و عضله تجویز می کند تا با مشاهده تصاویر بتواند درد را ریشه یابی کند. لازم به ذکر است که تصاویر رادیولوژی و ام آر آی بوسیله فیلم رادیولوژی مشاهده می گردد. اما برای مشاهده تصاویر با کیفیت بالا و تحت وب حتی در گوشی هوشمند ، بدون نیاز به فیلم رادیولوژی و یا کاغذ ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ابداع شده است که هدف نرم افزار بهره گیری مثبت از تکنولوژی و حذف فیلم رادیولوژی است تا مشکلات ناشی از کیفیت پایین فیلم رفع گردد.

همچنین با نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ با بهره گیری از QR Code  به راحتی و با گوشی هوشمند و تحت وب ، تصاویر رادیولوژی قابل مشاهده است که بالاترین مزیت آن کیفیت عالی مطابق خروجی مدالیته انجام خدمت نظیر ام آر آی می باشد که به تشخیص درست و سریع و در نتیجه درمان به موقع بیماریها از جمله کمر درد می انجامد.

ام ار آی کمر

درمان کمردرد

روش های درمانی به شدت درد بستگی دارد، چنانچه در کمر درد های مزمن می توان با راه های غیر جراحی ، شدت درد را کاهش داد. اما در برخی کمر دردهای حاد و با بررسی مشکل پزشک مربوطه جراحی را پیشنهاد می کند .

و اما روش های رایج درمان :

اولین قدم ، استراحت می باشد که در شدیدترین نوع کمر درد مانند سیاتیک تا سه روز توصیه می شود. با توجه به اینکه استراحت بیش از حد ، عضلات کمر را ضعیف می کند ، بنا به شرایط بیمار امکان دارد پزشک زمان استراحت را کم را زیاد کند. همچنین در صورت بروز درد حتماً از تمرینات کششی استفاده کنید ، به این دلیل که بی تحرکی طولانی مدت باعث ضعیف شدن عضلات کمر ، لخته شدن خون در پاها و حتی افسردگی می شود . البته شواهد نشان داده که کمپرس گرم و یا سرد درد را کاهش داده و تحرک را در فرد افزایش می دهد.

از روشهای دیگر درمان و تسکین کمر درد ، فیزیوتراپی بوده که برای تقویت عضلات مرکزی که نقش آنها محافظت از کمر است تجویز می شود و به بهبود تحرک ، انعطاف پذیری بیشتر و اصلاح وضعیت بدن کمک می کند. از طرف دیگر در کنار فیزیوتراپی ورزش درمانی و لیزر درمانی پیشنهاد می شود که تمرینات تقویتی شامل انجام ورزش هایی که منجر به  تقویت عضلات کمر  شده و می تواند در کاهش درد کمک کننده باشد، از جمله ورزش یوگا مناسب است. بر طبق تحقیقات بعمل آمده ورزش یوگا بر روی کمر درد تا حد زیادی تاثیر گذار است .

شایان ذکر است از داروهای تجویز شده برای کمر درد می توان به داروهای ضدالتهابی NASID زیر نظر پزشک می باشد. همچنین داروهای شل کننده ( ضد اسپاسم ) عضلات نظیر متوکاربامول یا باکلوفن ، پمادهای موضعی برای رفع درد و داروی تزریقی هیدروکورتیزون برای کاهش التهاب موثر می باشند.

در چه صورت برای کمردرد باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

کمر درد اگر با نشانه های دیگری همچون تب ، کاهش وزن ، درد کمر در هر صورت چه استراحت ، در صورت شدید بودن درد ، درد پاها ،  آسیب و ضربه به کمر ، بی حسی در پاها یا اندام تناسلی و باسن و یا بی اختیاری ادرار و مدفوع همراه باشد ، جزو موارد اورژانسی بوده و باید سریعا به پزشک مراجعه شود. افزون بر این افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا مبتلا به کنسر یا اعتیار به مواد مخدر دارند و همچنین افرادی که سابقه مصرف طولانی مدت داروهای استروئیدی دارند و افراد کمتر از 20 سال و بیشتر از 55 سال هم در صورت کمر درد باید به پزشک مراجعه کنند.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo