روشهای مشاهده تصاویر پزشکی

اشتراک گذاری :

در دنیای پزشکی روشهای مختلفی برای تصویربرداری ابداع شده که هر روش برای تشخیص یک نوع بیماری خاص تجویز و انجام می شود. ازین رو برای مشاهده تصاویر نیازمند به چاپ روی فیلم رادیولوژی یا کلیشه کاغذی می باشد. اما آیا روشهای دیگری برای مشاهده تصاویر پزشکی نظیر رادیولوژی و ام آر آی وجود دارد ؟ آیا نرم افزاری برای مشاهده این تصاویر رادیولوژی نوآوری شده است ؟ در ادامه با ما همراه باشید.

با چه روش هایی می توان تصاویر پزشکی را مشاهده کرد؟

1- مشاهده تصاویر رادیولوژی به کمک فیلم رادیولوژی :

فیلم رادیولوژی در واقع وسیله ای است که می توان به کمک آن تصاویر رادیولوژی بیمار را نمایش داد. ساختار فیلم رادیولوژی به صورت سه لایه می باشد و جنس آن از پلی استر شفاف است. برای ظهور تصاویر رادیولوژی صفحه هایی در زیر بیمار قرار داده می شود که به اشعه ایکس حساس اند و این باعث نمایان شدن تصاویر می شود. بدین ترتیب فیلم رادیولوژی در تصویربرداری رادیولوژی ، ماموگرافی ، پانورکس ، ام آر آی و سی تی اسکن مورد استفاده قرار می گیرد که البته فیلم های رادیولوژی به دلیل هزینه بالا و تاثیر مخرب روی محیط زیست ، امروزه کمتر کاربرد دارند و در حال جایگزین شدن توسط نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی می باشند.

مشاهده تصاویر ام آر آی روی فیلم رادیولوژی

2- مشاهده تصاویر رادیولوژی به کمک نرم افزار بایگانی تصاویر:

در برخی مراکز رادیولوژی سیستم هایی به نام پکس برای بایگانی تصاویر رادیولوژی مورد استفاده قرار می گیرند که عموما برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بر روی فیلم چاپ می کنند تا به بیمار برای مراجعه به پزشک معالج ارائه شود ، چرا که این نرم افزارهای بایگانی برای همگان قابل دسترسی و نمایش نیست . همچنین از روشهای جدید این نرم افزار ، ارائه لینک انجام تصویربرداری هر بیمار بوده که البته این روش دارای مشکلات خاص خود است. چنانچه این روش با توجه به سرعت پایین اینترنت کشور و همچنین تعداد بالای کات ها که برای تمامی این تصاویر برای پزشک کلینیسین مناسب و مورد نیاز نبوده و بسیار وقت گیر است ، مورد توجه پزشکان قرار نگرفته است.

 3- نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی (PPQ) : 

نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی به گونه ای طراحی شده تا تمامی نواقص و مشکلات موجود در دو مورد قبل یعنی فیلم رادیولوژی و نرم افزار بایگانی تصاویر را پوشش دهد و از این جهت یک نرم افزار بسیار کاربردی و به صرفه برای مراکز تصویربرداری به شمار می رود . این نرم افزار به منظور حذف کامل فیلم از رادیولوژی ، کلیشه های کاغذی و هزینه های آن و همچنین هزینه های مربوط به چاپ طراحی شده است که در آن برای ارائه تصاویر از کدهای دو بعدی استفاده می شود.

با این روش مراکز رادیولوژی دیگر نیاز به خرید فیلم رادیولوژی پیدا نمی کنند و در مجموع این نرم افزار با توجه به افزایش قیمت فیلم رادیولوژی بسیار به صرفه بوده و با تمامی دستگاه های هوشمند از جمله تبلت ، لپ تاپ و گوشی همراه قابل نمایش می باشد . از طرفی نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی به دلیل تحت وب بودنش ، بدون محدودیت زمانی و مکانی قابل دسترس است و با این روش می توانید بدون صرف هزینه تصاویر رادیولوژی را برای دیگران حتی در خارج از کشور ارسال کنید.

جایگزین فیلم رادیولوژی

از مزایای نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- مشاهده تصاویر رادیولوژی بدون محدودیت زمانی و مکانی

- دارای امنیت بالای SSL

- امکان ارسال ریپورت تصاویر پس از آماده شدن

- سرعت بالا در نمایش تصاویر

- قابلیت بزرگنمایی تصاویر

چگونه تصاویر بیمار را در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ مشاهده نماییم ؟

خوشبختانه در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تنها کات های مورد نیاز پزشک معالج به بارکد بیمار ارسال شده و تعداد کم این تصاویر ( بر خلاف نرم افزارهای مشابه که مستقیم به سیستم پکس مرکز تصویربرداری متصل است و انبوهی از تصاویر را در بر دارد ) به پزشک کمک می کند تا در زمان کوتاه به راحتی تصاویر رادیولوژی بیمار را با کیفیت بالا و حجم کم در موبایل مشاهده نماید.

بدین ترتیب پس از اتمام تصویربرداری ، کاتهای انتخاب شده توسط کارشناس رادیولوژی به فضای ابری نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ارسال می شود و فضای ابری یک کد رمزگذاری شده ارائه می دهد که همان کیوآر کد بیمار می باشد ، ازین رو در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تمامی تصاویر به کمک بارکد دو بعدی یا کیو آر کد درگوشی هوشمند و تبلت یا کامپیوتر قابل مشاهده می شود. لذا جهت مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار نیاز به بارکد دوبعدی بیمار ، نرم افزار بارکد اسکنر و موبایل متصل به اینترنت می باشد.

حال کافیست جهت مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار ، نرم افزار بارکد خوان را در موبایل خود دانلود کنید ( البته در گوشی های هوشمند جدید این نرم افزار را دارند ) و وارد آن شوید و سپس با قرار دادن دوربین موبایل در راستای کیو آر کد بیمار تمامی تصاویر به سرعت در کسری از ثانیه در مرورگر گوشی بصورت تحت وب با کیفیت بالا ، حجم کم و بدون معطلی قابل نمایش می شود.

علاوه بر کیفیت بالای تصاویر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، برای وضوح دید بیشتر تمامی تصاویر از قابلیت بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت برخوردارند تا جزئی ترین مشکلات در دسترس دید پزشک قرار گیرد. همچنین جهت مشاهده تصاویر در کامپیوتر هم باید دستگاه بارکد خوان فروشگاهی تهیه کنید تا توسط آن اطلاعات بارکد بیمار به مرورگر کامپیوتر انتقال یابد.

در ادامه به توضیح درباره انواع تصویربرداری پزشکی می پردازیم که بعد از انجام نیاز به روشهای فوق برای مشاهده این تصاویر داریم.

تصویربرداری پزشکی چیست ؟

تصویربرداری پزشکی ، علم مشاهده اجزای داخلی بدن بدون ایجاد جراحت است که به کمک این روش تصاویری از داخل بدن انسان با کمک اشعه های متفاوت از جمله اشعه ایکس استخراج می کنند تا مشکلات درونی بدن از جمله شکستگی ، تورم ، توده های سرطانی و...  را شناسایی و درمان کنند. جالب است بدانید که ویلیام کنراد رونتگن در سال 1895 اشعه ایکس را شناسایی کرد که این اشعه دارای طول موج بسیار کوتاه و نفوذ پذیری بسیار بالایی است. در واقع با کشف رونتگن و شناخت اشعه ایکس ، جان افراد زیادی از گذشته تاکنون نجات داده شد ، به طوریکه که تصویربرداری بدون حضور اشعه ایکس تقریبا انجام نشدنی است .

انواع تصویربرداری پزشکی

تصویربرداری پزشکی انواع متفاوتی دارد و هر نوع آن مناسب کار خاص و قسمت خاصی از بدن می باشد. ازین رو چندین نوع تصویربرداری مورد استفاده پزشکان قرار می گیرد ، از جمله:


دستگاه ام آر آی

ام آر آی 

ام آر آی (تصویربرداری با تشدید مغناطیس) از روشهای پیشرفته تصویربرداری است و در این نوع تصویربرداری از امواج رادیویی و مغناطیسی تواما برای ساخت تصاویر از داخل بدن استفاده می شود که این تصاویر به کمک پروتون هایی که در آب و چربی معلق هستند ، بدست می آید . لازم به ذکر است امواج مغناطیسی به دلیل ماهیت فیزیکی ، طبیعی بوده و هیچگونه آسیبی به بدن وارد نمی کند و حتی مادر باردار هم می تواند به انجام ام آر آی برای تشخیص بیماری اقدام کند.

به دلیل اینکه تصویربرداری ام آر آی بافتها و اندام های بدن را بخوبی نمایش می دهد ، برای بررسی بافت مغز ، شکم ، لگن ، رحم و تخمدان و ... بکار می رود، اگرچه برای بررسی مفاصل و استخوانها همچون لگن ، زانو ، مچ دست و پا و ... نیز گزینه مناسبی می باشد.

حذف فیلم رادیولوژی

تصویربرداری به کمک اشعه ایکس 

پرتونگاری و یا رادیوگرافی به کمک اشعه ایکس یکی از روش های تصویربرداری از اعضای بدن است. تصاویری که از این روش حاصل می شود به صورت سیاه سفید است و معمولا برای تشخیص شکستگی ها و یا شناسایی برخی بیماری ها از جمله ذات الریه ، پنومونی و نرمی استخوان کاربرد دارد. از طرفی تصویربرداری با اشعه ایکس برای بانوان باردار به دلیل احتمال مشکلات در جنین ، ممنوعیت دارد.

تصویربرداری سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری 

در این روش با استفاده از اشعه ایکس ، ناحیه مورد نظر در بدن به صورت لایه لایه و مقطعی اسکن می شود و بدین صورت اجزای داخلی بدن قابل مشاهده می شوند. البته سی تی اسکن نسبت به رادیولوژی دارای دقت بیشتری می باشد و استخوانها و مفاصل را بخوبی نشان می دهد و بهترین گزینه برای بررسی ضربه مغزی بعد از تصادفات می باشد. از آن گذشته برای بررسی محوطه شکم و لگن در بیماران سرطانی ، بررسی پیشرفت و روند درمان این بیماران کمک بسزایی می کند.

فیلم رادیولوژی

فلوروسکوپی

با کمک فلوروسکوپی ، ارگان های در حال حرکت نمایان می شوند ، مانند حرکت غذا در مجرای گوارشی.

سونوگرافی 

 تصویربرداری سونوگرافی دارای امواج صوتی با فرکانس بالا می باشد تا از بدن عبور کند و تصاویری را از آن ثبت کند ، امواج سونوگرافی برای بدن بی خطر بوده و فرد حین سونوگرافی دردی متحمل نمی شود . این نوع تصویربرداری قادر است تا تصاویر را هنگام حرکت ثبت کند ، از این جهت برای مشاهده حرکت اعضای بدن ، جریان خون و جنین مورد استفاده قرار می گیرد. در تصویربرداری سونوگرافی یک پروب بر روی پوست حرکت داده می شود .

آنژیوگرافی 

یک روش تصویربرداری است که در طی آن لوله ای بسیار باریک وارد رگ می شود تا سیستم عروقی فرد از این طریق بررسی گردد.

نرم افزار پزشکی سپاس 92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo