تفاوت فیلم رادیولوژی آنالوگ و دیجیتال

اشتراک گذاری :

رادیولوژی با اشعه ایکس به عنوان نقطه شروعی برای تشخیص پزشکی از جمله بیماریهایی همچون ذات الریه می باشد و با توجه به هزینه پایین بطور فزاینده در اختیار بخش پزشکی کشور است که به تشخیص بیماریها کمک بسزایی می کند و به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی از فیلم رادیولوژی استفاده می شود. در گذشته رادیولوژی بصورت آنالوگ صورت می گرفت که از شما خواسته می شد برای محافظت از نواحی مختلف بدن خود یک لباس سربی محافظ بپوشید ، در صورتیکه امروزه اشعه ایکس رادیولوژی دیجیتال چیزی در حدود 80 درصد کمتر از اشعه ایکس در رادیولوژی آنالوگ تولید می کند و این بدین معنی است که مشکلات ایجاد شده در اثر قرار گرفتن در برابر اشعه ایکس در رادیولوژی دیجیتال بسیار کمتر می باشد.

فیلم رادیولوژی چیست ؟

فیلم رادیولوژی مانند فیلم های مورد استفاده در عکاسی متشکل از چهار لایه بوده که جنس آن از پلی استر است و برای چاپ تصاویر گرفته شده با استفاده از اشعه ایکس از بیمار استفاده می شود تا پزشکان به تشخیص بیماری بپردازند. فیلم رادیولوژی از چهار لایه پایه ، چسبنده ، امولسیون و محافظ تشکیل شده است که لایه امولسیون دارای ذراتی به نام بلور هالید نقره بوده که این بلورها نسبت به اشعه ایکس حساس است و به محض برخورد با الکترون ها تغییر حالت می دهند. در واقع لایه امولسیون موجود در فیلم رادیولوژی باعث وضوح تصویر می شود که یکی از دلایل قیمت بالای خرید فیلم رادیولوژی وجود هالید نقره در آن بوده که به نفع مراکز رادیولوژی نمی باشد.

فیلم رادیولوژی

فیلم رادیولوژی آنالوگ چیست ؟

دستگاه رادیولوژی آنالوگ از لحاظ ساختاری حاوی قطعات آنالوگ است و آنالوگ دستگاه یا سیگنالی است که قدرت یا مقدار ولتاژ را به جای اینکه بصورت ناپیوسته ( از 0 به 1 و برعکس ) تغییر کند ، به صورت پیوسته تغییر می کند. در رادیولوژی آنالوگ اشعه ایکس پس از تابیدن به واسطه تیوپ و عبور از مقطع به کاست می رسد و پس از رسیدن به کاست ، تصویر در آن ثبت می شود. برای چاپ تصاویر آنالوگ برروی فیلم رادیولوژی به مکانهایی به نام تاریکخانه نیاز است و از دستگاهی به نام پروسسور استفاده شده که یکی از دستگاه های پر کاربرد در پزشکی است که در چند سال اخیر سیستم CR  به این دستگاه اضافه شده است که کار ظهور عکس را آسانتر از گذشته می کند و به نسبت ، تصاویر از کیفیت بالاتری برخوردارند.

سیستم CR  تصاویر ثبت شده توسط دستگاه آنالوگ را به تصاویر دیجیتال تبدیل می کند و این سیستم از کاست حاوی فیلم برخوردار نیست و دارای صفحه ای متشکل از فسفر است که در عکسبرداری از آن استفاده می شود که این صفحه حاوی لایه محافظ در مقابل ضربه ، لایه منعکس کننده و فسفر حساس به نور می باشد.

فیلم رادیولوژی دیجیتال چیست ؟

در فیلم رادیولوژی دیجیتال ، دستگاه ضبط عکس دیجیتال جایگزین فیلم اشعه ایکس شده و از مزایایی همچون در دسترس بودن سریع تصاویر ، بدون نیاز به پردازش فیلم و دارای محدوده دینامیکی گسترده تر برخوردار است و با استفاده از تکنیک های خاص کیفیت تصویر قابل افزایش است. با این روش و حذف خرید فیلم رادیولوژی از تجهیزاتی مانند داروهای ظهور فیلم و تجهیزاتی مانند پاس کاست و... بی نیاز می شوید.

جایگزین فیلم رادیولوژی

تفاوت فیلم رادیولوژی آنالوگ و دیجیتال چیست ؟

در درجه اول باید به میزان اشعه ایکس استفاده شده در رادیولوژی دیجیتال و آنالوگ اشاره کرد که در رادیولوژی دیجیتال امروزی در حدود 80 درصد کمتر از میزان دوز اشعه ایکس در رادیولوژی آنالوگ تولید می کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه برای تشخیص دقیق بیماری به پزشک خود متکی هستید ، در نتیجه کیفیت تصویر رادیولوژی بسیار مهم است و نظر به اینکه تصاویر فیلم رادیولوژی دیجیتال به روش دیجیتالی تهیه شده است و از کیفیت بالایی برخوردار بوده که در تشخیص بیماریها توسط پزشک موثر می باشد. از طرف دیگر با توجه به اینکه فضای ذخیره سازی در فیلم رادیولوژی دیجیتال نامحدود می باشد و می توانید تصاویر را روی هارد انتقال دهید ، ازین رو رادیولوژی دیجیتال از نظر هزینه کاملاً مقرون به صرفه است ، اما در مقابل فیلم رادیولوژی آنالوگ بسیار پرهزینه تر می باشد.

همچنین با فیلم رادیولوژی دیجیتال می توان تصاویر را ذخیره کرد و بدون آسیب ، تصاویر به راحتی قابل دسترسی است که در فیلم رادیولوژی آنالوگ چنین نیست و ذخیره و بازیابی تصاویر در طول زمان سخت می باشد. از تفاوت های مهم دیگر فیلم رادیولوژی دیجیتال و آنالوگ می توان به تغییر اندازه تصاویر در رادیولوژی دیجیتال اشاره کرد که مواردی که به سختی در تصویر مشهود است ، بدون کاهش کیفیت عکس با قابلیت بزرگنمایی نمایش می دهد که این امر در رادیولوژی آنالوگ غیر ممکنست.

جایگزین فیلم رادیولوژی

معرفی یک نرم افزار : نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ

از جمله نرم افزارهایی که پس از دیجیتالی شدن رادیولوژی ابداع شده است ، می توان به نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ  اشاره کرد که یکی از نرم افزارهای کاربردی است که جایگزین فیلم رادیولوژی شده و ازین رو مراکز رادیولوژی پس از تهیه این نرم افزار از خرید فیلم رادیولوژی بی نیاز می گردند. در نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ از بارکد دوبعدی یا QR Code  جایگزین فیلم رادیولوژی شده است و جهت مشاهده تصاویر می توانید از گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر استفاده کنید.

از مزایای نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ ، کیفیت بالای تصاویر درون برنامه ای و حجم کم آنها اشاره کرد و نکته قابل ذکر این می باشد که تعداد تصاویر در مقابل دیگر نرم افزارها بسیار کمتر است ، چرا که پس از تهیه تصویر از بیمار ، تمامی تصاویر مورد نیاز پزشک معالج ، توسط تکنسین انتخاب و بر روی QR Code  ارسال می شود. همچنین در نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ  قابلیت ارسال جواب بر روی QR Code  فراهم است و پس از آماده شدن ریپورت بیمار می توانید آن را بر روی بارکد بیمار ارسال نمایید که با این روش از ایجاد هرج و مرج و شلوغی مراکز تصویر برداری تا حد زیادی جلوگیری می شود. از سوی دیگر امنیت و سرعت نرم افزار جایگزین فیلم رادیولوژی PPQ  در نمایش تصاویر یک موضوع قابل ذکر می باشد و بدون معطلی تمامی تصاویر قابل مشاهده است.

چگونه با استفاده از گوشی موبایل ، تصاویر رادیولوژی بیمار را مشاهده نماییم ؟

این روزها گوشی موبایل اندروید یا IOS از مواردی است که در دست تمامی افراد یافت می شود و از آنجایی که روزانه شاهد پیشرفت تکنولوژی از طریق دستگاه ها و نرم افزار ها هستیم ، امروزه می توانیم از گوشی های هوشمند به غیر از صحبت کردن و عکس گرفتن استفاده های مفید دیگری نیز ببریم. از جمله یکی از کاربرد های این دستگاه ، مشاهده تصاویر رادیولوژی بیماران است. شاید بپرسید چگونه ؟

چنانچه در توضیحات بالا ذکر شد ، در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ تمامی تصاویر پس از ثبت ، توسط کارشناس انتخاب شده و به کیو آر کد بیمار ارسال می گردند از این رو تنها با اسکن کیو آر کد توسط گوشی موبایل های در دسترس ، می توان به تمامی تصاویر دسترسی پیدا کرد. کافیست بارکد بیمار را در راستای دوربین قرار داده و پس از اسکن خودکار ، وارد نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ شوید و بدون معطلی تصاویر را با کیفیت بالا مشاهده نمایید.

اگرچه گوشی های مدل پایین تر و قدیمی تر دارای نرم افزار بارکد خوان در دوربین خود نیستند و به تنهایی با دوربین موبایل قادر به رمزگشایی بارکد دوبعدی بیمار نمی باشند ، لذا در صورتی که از این مدل گوشی ها در اختیار دارید ، می توانید به صورت رایگان نرم افزار بارکد اسکنر و یا بارکد خوان را از اینترنت دانلود نمایید و سپس وارد نرم افزار بارکد خوان شوید. حال می توانید با قراردادن بارکد دوبعدی در راستای دوربین ، تمامی تصاویر رادیولوژی بیمار را به صورت تحت وب در مرورگر گوشی موبایل مشاهده نمایید.

در این صورت لازمه مهم دیگر استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ بجز گوشی هوشمند و نرم افزار بارکد خوان و بارکد دوبعدی بیمار ، اتصال به اینترنت است که خوشبختانه بیشتر افراد از این موهبت برخوردارند.

آیا نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ را می توان جایگزین فیلم رادیولوژی آنالوگ و دیجیتال محسوب کرد ؟

بدون شک نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک جایگزین مناسب برای فیلم رادیولوژی آنالوگ و دیجیتال است چرا که با این نرم افزار به راحتی در هر زمان و هر مکان می توان به تصاویر رادیولوژی بیمار در گوشی هوشمند بصورت تحت وب دسترسی پیدا کرد. و این یعنی دیگر مراکز رادیولوژی نیازی به تهیه فیلم رادیولوژی گران قیمت ندارند و با مشکلات خاص نگهداری آن و احتمال ایجاد آرتیفکت و مه گرفتگی بر روی آن دست و پنجه نرم نمی کنند. و همچنین بیماران دیگر نیازی به حمل کردن تصاویر بزرگ و جاگیر فیلم رادیولوژی آنالوگ یا دیجیتال ندارند.

افزون بر این پزشکان دیگر نگران تشخیص پزشکی از روی فیلم رادیولوژی بی کیفیت و دارای آرتیفکت نبوده و به راحتی می توانند تصاویر با کیفیت بالا معادل خروجی مدالیته انجام خدمت را در گوشی هوشمند مشاهده نمایند و با بهترین تشخیص و اصولی ترین درمان به بیمار کمک بسزایی نمایند.

 جهت تهیه نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ  و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 09111366703 با ما در ارتباط باشید . 

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

 

مقالات مشابه


logo