امواج رادیولوژی : اشعه ایکس

اشتراک گذاری :

رادیولوژی یا همان تصویر برداری تشخیصی یکی از شاخه های پزشکی است که از امواج رادیولوژی اشعه ایکس در آن برای تشخیص و درمان بیماری های آنورمال استفاده می شود و پزشک با بهره گیری از این روش ، امکان مشاهده اجزا و مشکلات داخل بدن از طریق تصویر بدون ایجاد جراحت را دارد و می تواند با سرعت بالاتری نسبت به تشخیص و درمان بیماری اقدام نماید. چرا که قبل از ابداع رادیولوژی ، تنها پس از مرگ بیمار می توانستند ارگان های داخلی را مورد بررسی قرار دهند و علت فوت را دریابند. از اهداف رادیولوژی می توان به تشخیص مشکلات داخلی بدن ، جلوگیری از درد و صدمه قبل از پیشرفت بیماری اشاره کرد.

نقطه شروع رادیولوژی :

اشعه ایکس اولین بار توسط ویلهم کنراد رونتگن کشف شد. او اولین بار در سال 1895 میلادی  به طور اتفاقی آن را روی دست همسرش امتحان کرد و پس از آن در سال 1896 میلادی گزارشی از تحقیقات خود به همراه اولین تصویر حاصله از اشعه ایکس را به دانشگاه اروپا فرستاد و در 13 ژانویه همان سال در یک همایش اختصاصی دستاورد خود را به نمایش گذاشت و این اشعه را جهانی کرد.

امواج رادیولوژی : اشعه ایکس

از امواج رادیولوژی اشعه ایکس برای تصویربرداری پزشکی استفاده می شود که شکلی از تابش الکترومغناطیس شبیه به نور مرئی می باشد اما بر خلاف نور انرژی بالاتری داشته و می تواند از بسیاری از اجسام همچون بدن عبور کند ، ازین رو به منظور تولید تصاویر از بافت ها و ساختارهای داخل بدن از آن استفاده می شود. در دستگاه رادیولوژی زمانی که اشعه ایکس از بدن بیمار عبور می کند ، از یک آشکار ساز اشعه ایکس در سمت دیگر بیمار نیز می گذرد و تصویری تشکیل می گردد که نشان دهنده سایه های تشکیل شده توسط اشیاء داخل بدن همچون استخوانها ، بافت ها و ... می باشد.

شایان ذکر است که فیلم عکاسی یکی از انواع آشکارسازهای اشعه ایکس است ، اما انواع دیگری از این آشکارسازها برای تولید تصاویر دیجیتال موجود است و تصاویر اشعه ایکس حاصل از این فرآیند رادیوگرافی خوانده می شود.

مقالات دیگر : آشنایی با دستگاه رادیولوژی

عملکرد امواج رادیولوژی یا اشعه ایکس در پزشکی

برای انجام رادیولوژی ، در ابتدا کارشناس قسمت موردنظر از بدن بیمار را در بین منبع اشعه ایکس و آشکارساز اشعه ایکس قرار می دهد. با روشن کردن دستگاه و انجام اکسپوز ، اشعه ایکس در بدن حرکت کرده و بنا به تراکم رادیولوژیکی بافت بدن که از آن عبور می کند به مقدار متفاوت جذب این بافتهای مختلف می گردد. لازم به توضیح است که چگالی رادیولوژیکی با چگالی و عدد اتمی یعنی تعداد پروتون های موجود در هسته اتم قسمتی از بدن که تصویربرداری می شود ، تعیین می گردد.

بعنوان نمونه استخوان ها که کلسیم دارند دارای عدد اتمی بالاتری نسبت به سایر بافتها بوده و با توجه به این خاصیت استخوان ها به راحتی اشعه ایکس را جذب می کنند ، بنابراین کنتراست بالایی در آشکار ساز اشعه ایکس ایجاد می گردد ، در نتیجه ساختار استخوانی سفیدتر از سایر بافتها بنظر می رسد. همچنین اشعه ایکس از بافتهایی نظیر چربی ، ماهیچه و حفره های پر از هوا همچون ریه عبور می کند ، در حالیکه با توجه به تراکم کمتر این بافتها با سایه های خاکستری در رادیوگرافی نمایش داده می شود.

مقالات دیگر : مشاهده تصاویر رادیولوژی با فیلم رادیولوژی PPQ

چه زمانی از امواج رادیولوژی اشعه ایکس در پزشکی استفاده می شود ؟

به منظور تشخیص بیماری ها از موارد زیر در رادیولوژی استفاده می شود :

رادیوگرافی با اشعه ایکس 

با استفاده از تصویربرداری رادیوگرافی با اشعه ایکس می توان انواع شکستگی های استخوانی ، تومورهای خاص و سایر توده های غیر طبیعی ، برخی از انواع آسیب ها ، کلسیفیکاسیون ها ، اجسام خارجی ، ذات الریه ، مشکلات دندانی و ... را تشخیص داد. همچنین در نوعی از رادیوگرافی با استفاده از مواد کنتراست ، مواد خارجی را به بدن وارد می کنند و تمایز رنگ ها را بهم می زنند که در این روش از تکنیک های متفاوتی استفاده می شود و با کمک آنها اندام های مختلف بدن را مورد بررسی قرار می دهند.

ماموگرافی 

رادیوگرافی پستان که به ماموگرافی موسوم است و از امواج رادیولوژی اشعه ایکس استفاده می کند ، به منظور تشخیص مشکلات پستان و یا سرطان پستان بکار برده می شود. در ماموگرافی تومورها معمولا بصورت توده های منظم و یا نامنظم و تا حدودی روشن تر از پس زمینه رادیوگرافی دیده می شود و بعلاوه در ماموگرافی تکه های ریز کلسیم به نام میکروکلسیفیکاسیون که بصورت لکه های بسیار روشن مشهود است ، نیز قابل تشخیص است. در عین حال که عموما میکروکلسیفیکاسیون ها خوش خیم هستند اما الگوهای خاصی از آن می تواند نمایانگر وجود تومور بدخیم و سرطان باشد.

توموگرافی کامپیوتری CT یا سی تی اسکن 

در سی تی اسکن که از امواج رادیولوژی اشعه ایکس استفاده می شود ، ترکیبی از پردازش کامپیوتری و فناوری سنتی اشعه ایکس بود که به منظور تولید تصاویر مقطعی از بدن بکار برده می شود که بعدا قابلیت ترکیب دارد و یک تصویر اشعه ایکس سه بعدی را می سازد. بدین ترتیب تصاویر سی تی اسکن دارای جزئیات بیشتری نسبت به رادیوگرافی ساده بوده و پزشکان را قادر می سازد که بافتهای درون بدن بیمار را از زوایای مختلف مشاهده و بررسی کنند.

فلوروسکوپی 

در تصویربرداری فلوروسگوپی از امواج رادیولوژی اشعه ایکس و صفحه فلورسنت برای گرفتن تصاویر در حال حرکت یا مشاهده فرآیندهای تشخیصی نظیر دنبال کردن مسیر ماده حاجب تزریق شده یا بلعیده شده استفاده می شود. به عنوان مثال فلوروسکوپی برای مشاهده حرکت قلب در حال تپش با کمک ماده کنتراست تزریقی کاربرد دارد که جریان خون به عضله قلب قابل رویت است که از عروق خونی و اندام ها می گذرد.

در تمامی این موارد پس از اتمام تصویر برداری ، تصویر حاصله از بیمار بر روی صفحاتی به نام فیلم رادیولوژی چاپ می شود اما امروزه با توجه به افزایش قیمت ارز و تاثیر مستقیم آن بر کالاهای مصرفی ، خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویر برداری پزشکی بصرفه نبوده و به دنبال جایگزینی برای آن هستند . در ادامه نرم افزاری کاربردی و کامل که می تواند یک جایگزین اقتصادی و با کیفیت از فیلم رادیولوژی باشد را مورد بررسی قرار می دهیم.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک جایگزین اقتصادی و کاربردی برای فیلم های رادیولوژی گران قیمت می باشد که در آن از کیو آر کد بهره گیری شده است و تمامی تصاویر بیمار پس از ثبت توسط دستگاه ها به بارکد دوبعدی ارسال می گردد و قابلیت نمایش در گوشی هوشمند ، تبلت و کامپیوتر را دارد به گونه ای که باید به اینترنت متصل بود. از مزایای قابل ذکر این نرم افزار در مقایسه با سایر نرم افزار های مشابه می توان به سرعت بالای مشاهده تصاویر ، کیفیت بالای تصاویر ، وجود کات های مورد نیاز پزشک کلینیسین و تعداد کم تصاویر ، امکان ارسال جواب برای بیمار از طریق بارکد اشاره کرد.

مقالات مرتبط : هدف از ابداع فیلم رادیولوژی PPQ

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo