بهترین راه تشخیص سرطان معده

اشتراک گذاری :

این روزها که در همه جای جهان آمار مرگ و میر در اثر سرطان بالا رفته ، پیشگیری و تشخیص به موقع و زود هنگام در درمان نقش مهمی ایفا می کند. چنانچه سرطان معده به عنوان مرگبارترین سرطان محسوب شده که از دلایل آن می توان به سبک زندگی افراد با عواملی نظیر اضافه وزن ، ورزش نکردن ، مصرف سیگار و الکل و رژیم غذایی نامناسب ، مصرف فست فود و مصرف میوه و سبزی کم اشاره کرد. در نتیجه رعایت موارد فوق در پیشگیری از سرطان معده و تشخیص سریع در درمان نقش اساسی دارد.

بدین لحاظ برای تشخیص سرطان معده ، انواع آزمایشات خون ، آندوسکوپی ، نمونه برداری و تصویربرداری پزشکی نظیر سونوگرافی ، سی تی اسکن و ام آر آی تجویز می شود.

تشخیص سرطان معده
 

سرطان معده چیست ؟

سرطان معده با رشد غیر طبیعی سلولها در معده شروع شده و می تواند روی پوشش داخلی معده را بپوشانند و در صورت عدم درمان ممکن است گسترش یافته و دیگر بخشهای بدن همچون کبد ، ریه ، استخوان ، دیواره شکم و حتی گره های لنفاوی را درگیر کند. چنانچه از عوامل اصلی این بیماری عفونتی به نام هلیکوباکتر پیلوری می باشد که علائمی نظیر سوزش معده ، درد ناحیه بالای شکم ، بی اشتهایی ، تهوع ، کاهش وزن ، زردی پوست ، استفراغ ، مشکل بلع ، وجود خون در مدفوع را ایجاد می کند.

این بیماری که بیشتر آقایان را درگیر می کند ، جزو شایع ترین سرطانها در جهان بوده و رتبه چهارم را دارد و حتی در بسیاری افراد می تواند منجر به مرگ فرد شود. از آنجائی که سرطان معده بدون علائم اولیه است ، تا زمان انتقال به سایر بخش های بدن ، تشخیص داده نمی شود. در نتیجه تشخیص به موقع این بیماری ، اگرچه سخت است ولی در روند درمان کمک کننده است.

آندوسکوپی

عوامل خطر سرطان معده چیست ؟

از عواملی که می تواند در ابتلا به سرطان معده نقش داشته باشد می توان به برخی بیماری های خاص نظیر لنفوم (نوعی سرطان خون) ، عفونت باکتریایی معده که منجر به زخم می شود ، وجود تومور در قسمتهای دیگر سیستم هضم و گوارش و پولیپ معده اشاره کرد. البته موارد دیگری نظیر سن بالای 50 سال ، افراد سیگاری ، ارثی بودن ، آقایان ، نژاد آسیایی ، آمریکای جنوبی و بلاروس هم باعث افزایش ابتلا به سرطان معده می گردند.

همچنین سبک زندگی یکی دیگر از عوامل خطر ایجاد سرطان محسوب می شود، مانند مصرف الکل ، ورزش نکردن ، مصرف غذاهای شور یا فرآوری شده ، مصرف گوشت زیاد  و در کل رژیم غذایی نامناسب.

علائم سرطان معده چیست؟

با توجه به اینکه سرطان معده علائم اولیه نداشته و با پیشرفت بیماری این مشکل بروز می یابد، اما رایج ترین علائم آن ، تهوع و استفراغ ، سوزش معده ، کم شدن اشتها ، زردی ، مدفوع خونی ، خستگی زیاد ، کاهش وزن زیاد و ناگهانی ، نفخ همیشگی ، سیری زودرس با خوردن تنها کمی غذا ، درد معده بعد از صرف غذا ، کاهش گلبولهای قرمز خون و ... می باشد. لازم به ذکر است که این علائم به دلایل دیگر نظیر ویروس معده یا زخم معده ایجاد می شوند و در سایر سرطان ها نیز بروز می یابند.

لذا در صورت پیدایش هر یک از مشکلات فوق ، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه برای تشخیص به موقع ضروری است.

رادیولوژی معده

تشخیص سرطان معده :

تشخیص بیماری در مراحل اولیه کمی دشوار است و به دلیل مشابه بودن علائم با سایر بیماری ها کمی زمان بر است و متاسفانه هنگامی تشخیص قطعی داده می شود که بیماری پیشرفته شده است. رایج ترین آزمایش ها برای تشخیص سرطان معده شامل موارد زیر می باشد :

در ابتدا پزشک معاینه فیزیکی انجام داده تا هر نوع ناهنجاری و غیر عادی بودن را تشخیص دهد و سپس به تجویز انواع آزمایش خون نظیر آزمایش حضور باکتری H.pylori اقدام می کند. همچنین یکی از این موارد ، آزمایش تنفس با استفاده از لوله برای دمیدن بازدم فرد به داخل لوله و بررسی شاخص تنفسی بیمار می باشد و نیز آزمایش CBC برای شمارش سلولهای خونی ، آزمایش مدفوع برای تشخیص وجود خون در مدفوع ، آزمایش CAE  یا مارکر تومور برای تشخیص سلولهای سرطانی که در بدن افراد سالم وجود ندارد.

بیوپسی معده

آزمایش بعدی می توان به گاستروسکوپی یا آندوسکوپی و بیوپسی اشاره کرد که یکی از قطعی ترین راه های تشخیص سرطان معده است ، چرا که با این آزمایش می توان بافت های داخل بدن و معده را مشاهده و نمونه برداری کرد تا بافت غیرطبیعی یا توده در آزمایشگاه پاتولوژی مشخص شود. البته در صورت شک به وجود باکتری هیلوباکتر پیلوری ، نمونه برداری یا بیوپسی معده هم تجویز می شود که در تشخیص این بیماری موثر است.

انجام تصویربرداری پزشکی نظیر سی تی اسکن ، ام آر آی و رادیولوژی upper GI series  هم در تشخیص بیماری سرطان معده بکار می رود. چنانچه برای انجام رادیولوژی با اشعه ایکس محلول باریم به بیمار داده شده و در هنگام و پس از میل کردن این محلول ، تصویربرداری انجام می شود. از طرفی سی تی اسکن و ام آر آی هم از معده باید با مواد حاجب خوراکی و تزریقی انجام گیرد تا تصاویر درستی را برای تشخیص ارائه دهد.

سی تی اسکن شکم و لگن

درمان سرطان معده

از آنجا که درمان سرطان معده به یک تیم حرفه ای از پزشکان ، جراحان و انکولوژیست ها نیاز دارد ، لذا درصد بهبودی بیمار به انتخاب شیوه مناسب درمانی ، رشد تومور و به شرایط عمومی بیمار بستگی خواهد داشت.

اولین قدم بعد از تشخیص سرطان معده جراحی و خارج کردن بخشی از معده بیمار است و یا حتی در موارد پیشرفته تر کل معده بیمار برداشته می شود که به آن گاسترکتومی گفته می شود. ناگفته نماند که پس از جراحی بیمار قادر به خوردن و آشامیدن می باشد چرا جراحی اتصال مری به باقیمانده معده و یا در صورت برداشتن کل معده اتصال مری به روده کوچک به کمک درزی به نام آناستوموز انجام می گیرد. لازم به توضیح است که در صورتی که بخشی از معده بیمار خارج شود ، بیمار می تواند روتین زندگی خود را ادامه دهد اما در صورت گاسترکتومی کلی ، بیمار نیاز به رژیم های خاص غذایی و نیز وعده های کوچک غذایی که باید در طی زمان های کوتاه میل شود ، خواهد داشت.

گزینه دیگر درمان سرطان معده ، شیمی درمانی قبل و یا بعد از انجام جراحی است که از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سولهای سرطانی کمک گرفته می شود که خوراکی و یا تزریقی می باشد. مورد بعدی درمان سرطان معده ، رادیوتراپی است که از پرتوهای پرانرژی برای درمان استفاده می شود که رشد و تقسیم سلولهای سرطانی را از بین می برد. شایان ذکر است که به منظور درمان سرطان معده از یکی از روشهای جراحی ، شیمی درمانی یا رادیوتراپی و یا حتی بصورت همزمان استفاده می گردد.

معرفی نرم افزار حذف فیلم رادیولوژی PPQ

مشاهده تصاویر رادیولوژی یا سی تی اسکن و ام آر آی با فیلم رادیولوژی امکانپذیر است ، اما با پیشرفت تکنولوژی ، نرم افزاری به جامعه پزشکی آمده به نام نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ که نرم افزاری برای مشاهده تصاویر رادیولوژی در گوشی هوشمند ، تبلت و کامپیوتر بصورت آنلاین است که کیفیت بالای تصاویر مطابق خروجی مدالیته PACS  یا DICOM از ویژگی های قابل توجه این نرم افزار است به دلیل اینکه با بالاترین کیفیت تصاویر ، پزشک به راحتی می تواند میزان پیشرفت بیماری یا روند درمان بیماری را از روی تصاویر تشیخص دهد که در بیماریهایی همچون سرطان معده که نیاز به درمان و پیگیری های بعد از آن است بسیار موثر می باشد.

در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ از بارکد دوبعدی استفاده شده و تصاویر بیمار بر روی بارکد دو بعدی وی ارسال می شود. برای مشاهده تصاویر به راحتی می توان از نرم افزار بارکد خوان برای اسکن کردن بارکد دوبعدی کمک گرفت و تصاویر رادیولوژی بصورت تحت وب در مرورگر موبایل نمایش داده می شود. از مزایای استفاده از نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان به حذف کامل فیلم رادیولوژی ، کلیشه کاغذی ، پرینتر فیلم و کاغذ و مشکلات مربوطه و همچنین هزینه های مربوط به آنها اشاره کرد و این نرم افزار دارای کیفیت بالای تصاویر ، قابلیت بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت ، تحت وب بودن ، قابل استفاده در هر زمان و هر مکان و استفاده از گوشی هوشمند برای مشاهده تصاویر بدون نیاز به دانش و تخصص خاص و ... دارد.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo