پارگی تاندون شانه

اشتراک گذاری :

شانه یا کتف در بدن انسان استخوانی پهن و سه گوش می باشد که در پشت قفسه سینه در سمت چپ و راست بدن قرار می گیرد و یکی از اندام های مهم حرکتی در بدن ما انسانها به شمار می آید. از آنجا که شانه در معرض انواع آسیب و ضربه می باشد ، پارگی تاندون شانه یکی از مشکلاتی است که می تواند شانه را درگیر کند. در ادامه ما را همراهی کنید تا به جزئیات بیماری و راه های تشخیص و درمان آن بیشتر بپردازیم .

تاندون شانه چیست ؟

تاندون یا همان زرد پی بافت رشته ای بسیار محکم است که جنس آن از پروتئین کلاژن یا فیبر می باشد و وظیفه اصلی آن متصل کردن استخوان و عضله به یکدیگر است. در مفصل شانه ، تاندونی که باعث حرکت مفصل می شود ، روتاتور کاف نام دارد که وظیفه حرکت ، جابجایی و چرخاندن شانه را دارد. ازین رو در صورت پارگی و آسیب دیدگی تاندونها ، شانه توانایی و قدرت خود را از دست داده و متحمل درد شدیدی می گردد.

پارگی تاندون شانه

چرا تاندون های شانه دچار پارگی می شوند ؟

دو عامل مهم می تواند باعث پارگی و آسیب دیدگی تاندون ها باشد که مورد اول وارد شدن ضربه ، فشار زیاد و آسیب به شانه است و دیگری به کار گرفتن طولانی مدت از شانه و استفاده بیش از حد از آن می باشد. در نتیجه ورزش کردن یا کار سنگین ، بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین و فشار ناگهانی به شانه ، می تواند زمینه را برای پارگی تاندون و آسیب دیدگی شانه فراهم کند.

چه عواملی خطر پارگی تاندون شانه را افزایش می دهد ؟

* افزایش سن : افزایش سن در افراد یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند به شانه ها آسیب برساند و منجر به پارگی تاندون ها شود . طبق آمار افرادی که دچار پارگی تاندون می شوند اکثراً سن بالا بخصوص افراد بیشتر از 60 سال هستند و افراد جوانتر کمتر دچار این مشکل می شوند.

* فعالیت سنگین و استفاده بیش از حد شانه ها : بسیاری از ورزش ها همانند وزنه برداری ،  شنا ، تنیس و... که به طور مداوم با شانه سر و کار دارند که این خود باعث التهاب ، کشیدگی و فرسودگی تاندونها می شود .

* نقص ژنتیکی : با توجه به تحقیقات ، افرادی که به طور ژنتیکی دچار ضعف عضلانی و استخوانی باشند ، ممکن است دچار آسیب دیدگی تاندون شوند .

* تصادف ، ضربه ناگهانی ، افتادن فرد ، چرخش ناگهانی و به یکباره شانه.

* عوارض برخی از داروها : برخی از داروها باعث ضعف عضلات و آسیب به تاندونها می شود.

رادیولوژی شانه

علائم پارگی تاندون شانه چیست ؟

از علائم پارگی تاندون شانه می توان به درد ، ضعف در بالا بردن ، پایین آوردن و یا چرخاندن دست خصوصا بازو ، شنیده شدن صدای ضربه یا کلیک کردن در هنگام حرکت بازو در موقعیت های مختلف ، درد شانه که در زمان استراحت بیشتر می شود و ضعف شانه برای بلند کردن اجسام را می توان نام برد. ازین رو پارگی تاندون شانه یکی از دلایلی است که باعث می شود که فرد در انجام دادن کارهای روزمره دچار مشکل شود. در این صورت فرد در کارهای روزانه همانند شانه زدن موها ، پوشیدن لباس و حتی کارهای روتین و ساده هم دچار ناتوانی و درد می شود و این مشکل می تواند باعث ضعف در شانه شده و انجام کارهای روزمره را برای فرد دشوار کند.

پارگی تاندون شانه چه حسی دارد ؟

پارگی تاندون شانه ممکنست ایجاد درد مبهم داشته باشد و یا احساس چاقو زدن به شانه را القا کند. همچنین پارگی تاندون شانه که در اثر تصادف یا ضربه رخ دهد می تواند منجر به درد شدید و سریع شانه و ضعف بازو گردد. از سوی دیگر پارگی دژنراتیو همراه با درد کمی است که با مصرف مسکن بهتر می شود اما ممکنست در اثر گذشت زمان بدتر شود ، اگرچه همه افراد درد ندارند و تنها ضعف در شانه و بازو را احساس می کنند.

پارگی تاندون شانه بر چند نوع است ؟

آسیب هایی که به تاندون شانه وارد می شود دو نوع است:

1- پارگی جزئی تاندون شانه : که در این نوع پارگی هنوز تاندون از شانه جدا نشده و به آن متصل است و تنها از ضخامت آن کاسته می شود.

2- پارگی کامل تاندون شانه : که در این حالت تاندون به طور کامل از شانه جدا شده و در واقع سوراخی در تاندون به وجود می آید.

چگونه پارگی تاندون شانه تشخیص داده می شود ؟

یکی از مهم ترین علائم پارگی تاندون شانه ، احساس درد شدید و یکباره در آن ناحیه و اطراف آن است و با استفاده از بازوها در حین انجام کار تشدید می یابد ، به طوریکه فرد در انجام کارهای روزمره مانند شانه زدن مو ، لباس پوشیدن و... احساس درد شدید در ناحیه شانه می کند.  در مرحله اول پزشک مربوطه معاینات بالینی را جهت تشخیص انجام می دهد و در مرحله بعد جهت تشخیص بهتر و دقیق تر تصویربرداری پزشکی اعم از عکس رادیولوژی و ام آر آی از شانه را تجویز می نماید. 

ام آر آی شانه

بدین ترتیب پزشک با مشاهده تصاویر رادیولوژی و ام آر آی ، پارگی تاندون شانه  را تشخیص می دهد که روی فیلم رادیولوژی و کلیشه کاغذی قابل چاپ می باشد. همانطور که می دانید چاپ روی فیلم رادیولوژی یا کاغذ دارای کیفیت پایین و احتمال آسیب می باشد. بدین منظور برای ارتقاء کیفیت تصاویر به منظور تشخیص بهتر بیماری ها ، جدیدترین نرم افزاری که برای مشاهده فیلم رادیولوژی ابداع شده ، نرم افزار فیلم رادیولوژی  PPQ می باشد که بدون نیاز به فیلم و کلیشه رادیولوژی ، با گوشی اندروید و تحت وب و با استفاده از بارکد دوبعدی، تصاویر رادیولوژی را نمایش می دهد.

از مزایای نرم افزار حذف کامل فیلم رادیولوژی PPQ می توان به حذف فیلم و کلیشه رادیولوژی و حذف هزینه های مربوط به چاپ ، استفاده از گوشی اندروید برای مشاهده تصاویر بیمار ، تحت وب بودن بدین معنی که در هر زمان یا مکان قابل مشاهده است ، کیفیت بالای تصاویر برای تشخیص بیماریها ، حجم کم تصاویر ، سرعت بالای لود تصاویر و ... اشاره کرد.

حذف فیلم رادیولوژی

آیا پارگی تاندون شانه درمان دارد؟

برای تسکین دردهای ناشی از پارگی تاندون شانه ، داروهای مسکن مانند پاراستامول و داروهای ضد التهاب تجویز می شوند که می توانند باعث کاهش التهاب و درد در ناحیه شانه شوند، مانند ایبوپروفن ، دیکلوفناک و ناپروکسن. از طرف دیگر تزریق استروئید از دیگر روش های تسکین دهنده درد و کاهنده التهاب می باشد. همچنین فیزیوتراپی از روش هایی است که می تواند به تسکین درد و بهبود شانه کمک کند، چرا که با فیزیوتراپی تحرک و گردش خون بالا می رود و باعث قوت عضله می گردد.

و در مرحله آخر اگر فرد با انجام درمان های غیر جراحی نظیر مصرف دارو ، فیزیوتراپی و تزریق استروئید بهبود نیافت ، پزشک عمل جراحی را پیشنهاد می دهد.

تا چه میزان پارگی تاندون شانه رایج است ؟

پارگی تاندون شانه ممکنست در هر سنی و برای هر فردی رخ دهد ، اگرچه در بزرگسالان رایج تر است. چنانچه آمارها نشان داده بیش از دو میلیون امریکایی در سال با مشکل پارگی تاندون شانه رو به رو می شوند. جالب توجه است که پارگی تاندون شانه بحدی شایع است که افراد ممکنست دچار پارگی تاندون شانه شوند در صورتی که خودشان هم اطلاعی نداشته و علائمی هم ندارند.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo