تشخیص مشکلات کبد به کمک فیلم رادیولوژی PPQ

اشتراک گذاری :

ضایعات کبدی شامل طیف وسیعی از آسیب شناسی می شود که شامل ضایعات خوش خیمی مانند همانژیوم یا ضایعات بد خیمی مانند کارسینوم سلولی اولیه و متاستاز می باشد. بدین جهت تصویر برداری پزشکی نظیر سی تی اسکن و ام آر آي و ... گامی مهم در تشخیص این ضایعات و سایر مشکلات کبدی به شمار می آید. با توجه به پیشرفت علوم و فنون برای نمایش تصاویر پزشکی بجای فیلم رادیولوژی از نرم افزار  فیلم رادیولوژی PPQ کمک گرفته می شود که در ادامه به توضیح درباره مشکلات کبد ، انواع تصویربرداری ها از کبد و معرفی این نرم افزار می پردازیم.

انواع مشکلات کبد

  • ضایعات خوش خیمی که بدون علامت هستند و به درمان نیازی ندارند مانند همانژیوم کبدی ، هیپرپلازی ندولار کانونی ، کیست های خوش خیم و ...
  • ضایعات خوش خیمی که به درمان نیاز دارند مانند آدنوم کبدی و آبسه کبدی.
  • ضایعات بد خیم که شامل کلانژیوکارسینوما ، کارسینوم کبدی ، آنژیوسارکوم کبدی و متاستاز کبدی.

انواع تصویربرداری پزشکی از کبد

  1. سونوگرافی کبد : دستگاهی که از امواج فراصوت استفاده می کند.
  2. سی تی اسکن کبد با تزریق ماده حاجب وریدی : دستگاهی که از اشعه ایکس برای ثبت تصاویر استفاده می کند.
  3. ام آر آی کبد با تزریق ماده حاجب وریدی : دستگاهی که از امواج رادیویی و امواج مغناطیسی برای تهیه تصاویر کمک می گیرد.
  4. فیبرو اسکن کبد : دستگاهی با امواج فراصوت
  5. کلانژیوگرافی جراحی
  6. رادیوایزوتوپ یا اسکن رادیونوکلئید
  7. لانژیوگرافی ترانس کبدی از راه پوست
  8. کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی یا ERCP
  9. اشعه ایکس از کبد و مجاری صفراری

لازم به توضیح است که برخی از تصویر برداری ها نظیر سی تی اسکن و ام آر آی کبد نیاز به کنتراست دارند تا ضایعات کبدی به شکل واضح تری نمایش داده شوند.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات ریه با فیلم رادیولوژی PPQ

کدام بیماری های کبدی با تصویربرداری پزشکی قابل تشخیص است ؟

سیروز کبدی :

یکی از بیماری هایی که توسط تصویر برداری شناخته می شود سیروز کبدی است که در اثر زخم های ناشی از التهابات کبدی به وجود می آیند که می تواند به واسطه هپاتیت مزمن ، مصرف زیاد الکل و یا بیماری های کبد چرب تشکیل شود. سیروز کبدی را می توان از طریق تصویربرداری پزشکی مانند سی تی اسکن ، سونوگرافی و یا ام آر آی تشخیص داد. هم اکنون برای سیروز کبدی درمان قطعی وجود ندارد و پزشک تنها با تغییر سبک زندگی و استفاده از یک سری دارو ها می تواند بیماری را کنترل کند و البته در بیماری هایی که پیشرفت زیادی داشتند ، پیوند کبد یکی از راه های درمان به حساب می آید.

سیروز کبدی منجر به سفت شدن کبد و کاهش جریان خون در آن می شود که به این وضعیت فشار خون پورتال می گویند. این شرایط می تواند منجر به بزرگ شدن طحال ، خون ریزی های گوارشی از عروق خونی شود ، که گشاد شده اند و به واریس معروفند. از طرفی کبدی که به مرحله سیروز برسد آسیب های غیر قابل بازگشتی را با خود به همراه دارد که گاها منجر به مرگ بیمار می شود. لازم به ذکر است که علائم سیروز کبدی تا زمانی که آسیب به کبد در وضعیت پیشرفته نباشد قابل تشخیص نیست و علائمی همچون حالت تهوع ، کاهش اشتها ، افزایش وزن ، خستگی ، خارش پوست ، نفخ و کبودی بدن در صورت کوچکترین برخوردی را به همراه دارد.

سیروز کبدی چگونه تشخیص داده می شود ؟

اگر پزشک از طریق شرح حال شما مشکوک به بیماری سیروز کبدی شود آزمایش هایی نظیر سی تی اسکن ، سونوگرافی شکم ، سونوگرافی داپلر ، الاستوگرافی  ، ام آر آی ، آزمایش خون ، بیوپسی را بسته به شرایط بیمار تجویز می کند تا از شدت بیماری و نوع آن مطلع شود.

مقالات دیگر : تشخیص مشکلات مچ دست با فیلم رادیولوژی PPQ

معرفی نرم افزار : فیلم رادیولوژی PPQ

همانطور که مطلع هستید تمامی تصاویر حاصل از تصویر برداری پزشکی نظیر سی تی اسکن ، ام آر آی ، رادیولوژی و ... بر روی صفحات مخصوصی به نام فیلم رادیولوژی برای ارائه به بیمار چاپ می گردند و اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد بروز شدن بسیاری از مراکز هستیم که جایگزین نرم افزاری برای فیلم رادیولوژی تهیه کرده اند تا با صرف هزینه کمتر قادر به ارائه تصاویر با کیفیت بالا به بیماران باشند.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ یک جایگزین به صرفه برای مراکز تصویر برداری به شمار می آید که تنها با استفاده از یک کیو آر کد کوچک قادر به ارائه کیفیت با قیمتی معقول خواهید بود. در این نرم افزار ، کیو آر کد جایگزین فیلم رادیولوژی شده است به طوری که پس از تصویر برداری از بیمار ، تمامی تصاویر مورد نیاز پزشک به کمک کارشناسان انتخاب شده و به کیو آر کد بیمار ارسال می گردد. از این رو تعداد تصاویر در مقایسه با نرم افزار هایی همچون پکس بسیار کمتر بوده و وقت پزشک برای مشاهده تصاویر بیمار هدر نمی رود.

مطالب بیشتر در صفحه فیلم رادیولوژی PPQ

تشخیص مشکلات کبدی با فیلم رادیولوژی PPQ

همانطور که در متن بالا ذکر شد مشکلات کبدی عموما با تصویربرداری پزشکی قابل تشخیص است و از گذشته از فیلم رادیولوژی برای چاپ این تصاویر برای ارائه به پزشک استفاده می شده اما امروزه با پیشرفت فناوری می توان تصاویر ام آر آی کبد و سی تی اسکن کبد را به نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ارسال کرد تا پزشک تصاویر بیمار را با سرعت بالا در گوشی موبایل یا تبلت و یا کامپیوتر خود مشاهده نماید. و از آنجا که این نرم افزار تحت وب است در هر زمان و هر مکان حتی در اتاق جراحی تنها با موبایل متصل به اینترنت می توان تصاویر کبد بیمار را مشاهده نمود.

همچنین از دیگر مزایای استفاده از فیلم رادیولوژی PPQ برای مشاهده تصاویر کبد بیمار می توان به کیفیت بالای تصاویر معادل خروجی مدالیته انجام خدمت نظیر سی تی اسکن اشاره کرد تا جزئی ترین مشکلات کبد بیمار برای پزشک قابل شناسایی شود و بتواند به بیمار در تشخیص و درمان بیماری کمک کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 09111366703 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo