تشخیص بیماری کرونا با سی تی اسکن

اشتراک گذاری :

بیماری کرونا یا کووید 19 یک بیماری تنفسی است که از فردی به فرد دیگر از طریق ذرات ریز تنفسی انتقال می یابد و باعث عفونت ، التهاب و اختلال در ریه می گردد. برای اولین بار این بیماری در سال 2019 در شهر ووهان چین شروع شده و به سرعت در جهان شیوع پیدا کرد و در طی این سه سال انواع جهش های این بیماری نظیر کرونا دلتا ، اومیکرون و ... در جهان گسترش یافت. به منظور تشخیص بیماری کرونا از روشهای مختلفی همچون تست PCR و آزمایش آنتی بادی و تصویربرداری پزشکی نظیر رادیولوژی و سی تی اسکن استفاده می شود که سی تی اسکن ، بهترین روش برای تشخیص میزان درگیری ریه برای درمان می باشد.

از علائم اولیه بیماری کرونا یا کووید 19 می توان به تنگی نفس ، تب و سرفه اشاره کرد که البته این علائم در افراد با توجه به سن و داشتن بیماری زمینه ای از جمله بیماری های قلبی و عروقی ، آسم ، دیابت و سرطان متفاوت است.

آزمایش PCR

روش های تشخیص بیماری کرونا

بیماری کرونا که ابتدای امر با نشانه های سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شروع می شود ، به راحتی با این بیماری ها اشتباه گرفته می شود، اما پس از آن با علائم ریوی و درگیری های تنفسی ادامه پیدا می کند. بدین ترتیب برای تشخیص بیماری کرونا و مشکلات به وجود آمده در بدن از جمله ریه، از آزمایش های PCR  و آنتی بادی و تصویربرداری پزشکی همچون رادیولوژی ریه  و سی تی اسکن ریه استفاده می شود.

* آزمایش PCR  

واکنش زنجیره پلیمراز یا تست PCR  یک تکنیک آزمایشگاهی برای تکثیر و همانند سازی رشته های DNA  در فرد است تا با این روش سریع تر به جواب برسند. این نمونه گیری را می توان از طریق پوست ، بزاق دهان و یا بینی انجام داد و پس از انجام نمونه گیری ، نمونه را به آزمایشگاه برده و با تکثیر DNA  در دستگاه ترموسایکلر تکثیر و ویروس کرونا جستجو می شود. در نتیجه با استفاده از این آزمایش می توان عامل بیماری و تعداد ویروس را مشخص نمود. با توجه به اینکه این آزمایش اختصاصی است، احتمال بروز جواب منفی کاذب وجود دارد.

* رادیولوژی ریه برای تشخیص کرونا

رادیولوژی ریه یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس بوده که در آن ریه ها از نظر ناهنجاری ها ، گره های لنفاوی ملتهب ، گرانولوم و ضایعات دیگر بخوبی نمایش داده می شود. همچنین برای تشخیص بیماری کرونا و بررسی ضایعات ریوی و میزان درگیری ریه بکار برده می شود ، اما به مانند سی تی اسکن تصاویر دقیقی از ریه ارائه نمی دهد. بدین ترتیب وجود سایه های کوچک در ریه ها ، نشان دهنده وجود ویروس کرونا در ریه بوده و با تحریک پراکنده در هر دو ریه با نام ریه سفید مشهود است.

رادیولوژی ریه برای تشخیص کرونا

* سی تی اسکن ریه برای تشخیص کرونا

سی تی اسکن ریه همانند رادیولوژی از اشعه ایکس برای تصویربرداری استفاده می کند و برای بررسی ریه ها که در اثر ویروس کرونا درگیر شده اند مناسب می باشد ، با این تفاوت که تصاویر بسیار دقیقتری از رادیوگرافی ریه ارائه می دهد و کمک بزرگی به بیماران کرونا می باشد. ازین رو سی تی اسکن برای تشخیص مراحل اولیه بیماری کرونا که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد، کاربردی نداشته و زمانی مورد استفاده می گیرد که بیمار علائم ریوی همچون تنگی نفس و سرفه داشته باشد. و در این زمان با انجام سی تی اسکن ، درصد میزان درگیری ریه و ضایعات و عفونت ریوی مشخص می گردد.

بدین ترتیب در ابتدا برای تشخیص بیماری کرونا باید آزمایش و تست های دیگر انجام شود و پس از آن در صورت علائم ریوی ، سی تی اسکن ریه و از نوع تخصصی آن HRCT ریه گزینه بسیار مناسبی برای تشخیص و درمان می باشد.

سی تی اسکن ریه برای تشخیص کرونا

توصیه های کلی برای پیشگیری از ویروس کرونا

  • حتماً از ماسک استفاده کنید و فاصله اجتماعی حداقل دو متر را رعایت کنید.
  • سیستم ایمنی تان را قوی کرده و از آب و مایعات فراوان استفاده نمایید.
  • حتماً دستهایتان را با آب و صابون بشویید و در صورت عدم دسترسی به آن از الکل استفاده نمایید.
  • از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنید.
  • از حضور در اجتماعات و بیرون رفتن از منزل بدون دلیل پرهیز کنید.
  • در صورت آلوده بودن دستها از لمس چشم ، دهان و بینی خودداری کنید .
  • در صورت ابتلا خود و یا شخص دیگری به ویروس کرونا در درجه اول خود یا شخص را قرنطینه کنید.

داروی کرونا چیست

درمان بیماری کرونا

با توجه به جدید بودن این بیماری ، روش درمانی شناخته شده و یکسانی وجود ندارد. لذا هدف از درمان کرونا ، تنها تسکین علائم می باشد و در مواردی از داروهای درمانی بیماری آنفلوآنزا نیز استفاده می شود. اما در ابتدا توصیه پزشک به قرنطینه فرد بوده تا ویروس انتشار نیابد و پس از آن استراحت و نوشیدن مایعات گرم به مقدار فراوان پیشنهاد می شود. همچنین از داروهای درمانی می توان به فاویلاویر Favilavir  تولید و تایید شده در چین ، رمدسیویر Remdesivir که یکی از سه داروی موثر تاییده و استفاده شده در چین ، امریکا و بسیاری از کشورهای جهان است و ... اشاره کرد.

در بیمارانی که ریه آنها درگیر شده است ، انجام فیزیوتراپی تنفسی کمک کننده می باشد، بدین ترتیب با فیزیوتراپی تنفسی و تمرینات تنفسی ظرفیت حیاتی ریه بیشتر شده و تنگی نفس از بین می رود. اما در بیماران با درگیری شدید ، بستری در بیمارستان و اکسیژن درمانی کمک کننده می باشد.  

درمان بیماری کرونا با طب سنتی

جالب است بدانید ، برای درمان بیماری کرونا ، طب سنتی هم بیکار ننشته و مواردی را به عنوان دارو نظیر مصرف زنجبیل ، آویشن ، رازیانه ، دارچین ، بابونه ، زردچوبه ، زعفران ، میخک و رزماری را به بیماران توصیه می کند.

آیا ابتلا به کرونا باعث سکته می شود ؟

تحقیقات نشان داده که ابتلا به بیماری کرونا می تواند منجر به ترومبوز یا خطر گرفتگی عروق و لخته شدن خون در عروق را افزایش دهد که مشکلاتی نظیر سکته قلبی ( در اثر بسته شدن عروق خونی منتهی به قلب ) ، سکته مغزی ( ناشی از بسته شدن عروق خونی منتهی به مغز ) ، ایسکمی بحرانی اندام ( در اثر بسته شدن عروق منتهی به اندام های بدن) ، حمله ایسکمی گذرا TIA ( در اثر بسته شدن موقتی عروق خونی مغز ) و آمبولی ریوی ( در اثر بسته شدن جریان خون منتهی به ریه ) را افزایش می دهد.

بر طبق مطالعات انجام شده ، افراد مبتلا به کرونا به دلیل پاسخ التهابی بدن به حضور ویروس کرونا دچار لخته شدن خون غیر عادی شده که گرفتگی عروق را افزایش می دهد و در صورتی که این گرفتگی در عروق منتهی به مغز رخ دهد ، باعث سکته مغزی خواهد شد. قابل ذکر است که تحقیقات انجمن سکته مغزی انگلستان نشان داده که سکته مغزی در افراد مبتلا به ویروس کرونا که مشکلات زمینه ای مربوط به قلب و عروق ، فشار خون و دیابت دارند و همچنین در افراد با علائم شدید کرونا و افراد با نژاد آسیایی بیشتر مشهود است.

علائم سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا چیست ؟

طبق اعلام سازمان CDC امریکا علائم سکته مغزی شامل سردرگمی ، به سختی سخن گفتن ، نامفهوم بودن کلمات ، بیحسی و شل شدن عضلات بدن شامل صورت دست یا با بخصوص در یک سمت از بدن ، مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم ، برهم خوردن تعادل و سرگیجه و سردرد شدید می باشد. در صورتی که با بیمار مبتلا به کرونا با چنین علائمی روبه رو شدید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

ویروس کرونا از چه راه هایی قابل انتقال است ؟

ذرات آب دهان و مخاط بینی می توانند ناقل ویروس تنفسی باشند که ممکن است با سرفه و یا عطسه در هوا پخش شوند  و به راحتی انتقال یابند. اگر ویروس کرونا وارد مجرای تنفسی شود باعث ایجاد عفونت می گردد ، از این رو توصیه می شود شیوه های پیشگیری را جداً رعایت کنید. ویروس کرونا به دلیل وجود در ذرات تنفسی ، یک ویروس سنگین تلقی می شود در نتیجه پس از پخش در هوا ، به مدت طولانی معلق نمی مانند و سریعا بر روی سطوح مختلف می نشینند ، لذا اگر فرد سالمی با این سطوح در ارتباط باشد و قبل از شستن دست های آلوده آنها را به چشم ، بینی و دهان خود برخورد دهد در واقع ویروس را به بدن خود منتقل می کند.

معرفی یک نرم افزار

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ

به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن ، چاپ روی فیلم یا کلیشه کاغذی برای مراجعه به پزشک معالج ضروری است. البته در مواردی از رایت سی دی هم استفاده می شود که مشکلات خود را به همراه دارد. اما با پیشرفت علوم و تکنولوژی ، نرم افزاری برای حذف فیلم رادیولوژی به جامعه پزشکی ارائه شده به نام نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ که مراکز رادیولوژی ، پزشکان و بیماران را از فیلم رادیولوژی و مشکلات آن رهایی داده و تنها با گوشی هوشمند ، تصاویر بیمار را تحت وب و با استفاده از QR code قابل مشاهده می سازد.

چنانچه با اپیدمی بیماری کرونا و خودداری بسیاری از افراد و بیماران از دست زدن به وسایل و سطوح و ... ، نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ ، بسیار موثر و پرکاربرد بوده ، چرا که پس از گسترش بیماری کرونا و نیاز بیماران به مراجعه به مراکز رادیولوژی و انجام سی تی اسکن ، دیگر نیازی به چاپ فیلم رادیولوژی و کلیشه کاغذی نخواهد بود. بدین ترتیب تنها یک بارکد دوبعدی از تصاویر گرفته شده با کیفیت بالا ، به بیمار داده می شود که به پزشک برای مشاهده ، تشخیص و درمان ارائه دهد.

از مزایای این نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- کیفیت بالای تصاویر مطابق مدالیته خروجی و حجم کم

- حذف فیلم رادیولوژی و کلیشه کاغذی ، سی دی و چاپ فیلم و پاکت و هزینه های مربوط

- استفاده از بارکد دوبعدی

- استفاده در گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر

- تحت وب و مشاهده در هر زمان و مکان

- تشخیص بهتر به دلیل کیفیت بالای تصاویر و قابلیت بزرگنمایی

*** جهت تهیه این نرم افزار کاربردی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره واتس اپ 09115964992 با ما در ارتباط باشید.

نرم افزار پزشکی سپاس92

اینستاگرام : https://instagram.com/sepas92

مقالات مشابه


logo